Mε στόχο την εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ τον μήνα, μέχρι το τέλος της χρονιάς η κυβέρνηση αποφάσισε να επιβάλει τα σκληρότερα οικονομικά μέτρα ...
Mε στόχο την εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ τον μήνα, μέχρι το τέλος της χρονιάς η κυβέρνηση αποφάσισε να επιβάλει τα σκληρότερα οικονομικά μέτρα που έχουν επιβληθεί ποτέ σε δημοκρατικό κράτος της Ευρώπης. Κορυφαίο όλων: Η επιβολή έκτακτης εισφοράς 3% για τέσσερα χρόνια σε εισοδήματα πάνω από 10.000 ευρώ και 1% για πάνω από 8.000 ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 200.000 ευρώ αντικειμενικής αξίας (από 400.000), θα διαμορφωθεί το ύψος του αφορολογήτου ορίου πάνω από το οποίο θα επιβάλλεται Φόρος Ακίνητης Περιουσίας. Το νέο «χαράτσι» στα ακίνητα θα κληθούν να το πληρώσουν περισσότεροι από 600.000 ιδιοκτήτες ακινήτων.
Θα απαιτούνται όμως στο εξής τριπλάσιες αποδείξεις για την κατοχύρωσή του αφορολόγητου, δηλαδή 30% αντί 10% στα εισοδήματα 6.000-12.000 ευρώ το χρόνο.
Το υπουργείο Οικονομικών «παίρνει πίσω» την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο, κάτι που εάν υιοθετείτο θα έβαζε «φωτιά» από τον Οκτώβριο στις κόστος του πετρελαίου θέρμανσης, διπλασιάζοντας την τιμή του.
Εγκαταλείπεται πιθανότατα –ίσως μετατίθεται για αργότερα- η επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα αναψυκτικά, αντίθετα από το φυσικό αέριο όπου θα επιβληθεί κανονικά ο ειδικός φόρος..
Σε κάθε περίπτωση και παρά τις απανωτές ανατροπές, θεωρείται πως έχουν «κλειδώσει» οριστικά και θα ανακοινωθούν άμεσα και επισήμως, οι περικοπές στους μισθούς του δημοσίου, η εισφορά «υπέρ ανεργίας» 3% σε δημόσιο αλλά και ιδιωτικό τομέα, η εισφορά τύπου ΛΑΦΚΑ σε συνταξιούχους κάτω των 65 ευρώ, η υπηρεσιακή «εφεδρεία» στο δημόσιο με περικοπή μισθού 30%-70% για όσους δεν μπορούν να απορροφηθούν σε άλλες υπηρεσίες, έκτακτες εισφορές σε ΙΧ και πισίνες, αυξήσεις τελών κυκλοφορίας κοκ.
Μάλιστα, το νέο μισθολόγιο του δημόσιου τομέα θα εξισώσει τις αμοιβές του ιδιωτικού τομέα ενώ τα από τα 50 επιδόματα θα διατηρηθούν 2-3. Επίσης οι προσλήψεις στο δημόσιο θα γίνονται με την αναλογία 1 για κάθε 10 αποχωρούντες.
Παράλληλα, καταργούνται ή συγχωνεύονται δεκάδες δημόσιοι φορείς και περικόπτονται δραστικά επιχορηγήσεις.
Σε φορείς που δεν υπάγονται στη γενική κυβέρνηση αλλά λαμβάνουν δημόσια επιχορήγηση σε τακτική βάση (π.χ. αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσεία, συλλογές κλπ.) περικόπτεται η επιδότηση συνολικά κατά 300 εκ. ευρώ, εντός του 2011.
Προβλέπονται συγχωνεύσεις σχολείων αστυνομικών τμημάτων, στρατοπέδων κλπ. Από τις παρεμβάσεις αυτές αναμένεται η εξοικονόμηση περίπου 225 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015.
Πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι δεν αναμένεται τελικά να ανακοινωθεί το σύνολο των μέτρων που θα ληφθούν ως το 2015, αλλά ένα μέρος μόνο από τα πρώτα μέτρα που θα εφαρμοστούν άμεσα το 2011. Νεότερες ανακοινώσεις θα γίνονται τμηματικά, ενδεχομένως μέσα στο καλοκαίρι και, στη συνέχεια, τον Σεπτέβριο και τον Δεκέμβριο φέτος.
Πρόκειται για κάτι που δεν πρόκειται να ανθέξει η ελληνική κοινωνία. Η έκρηξη είναι κάτι παραπάνω από βέβαιη και θα συμπαρασύρει τα πάντα και πάνω απ'όλα το νυν πολιτικό σύστημα.
Ιδού όλα τα μέτρα σε όλους τους τομείς:
1. Μισθολογική δαπάνη
* Προβλέπεται μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων μέσω της μείωσης του αριθμού των συμβασιούχων, η οποία συνεχίζεται έως το 2015 και της εφαρμογής σημαντικών περιορισμών στις προσλήψεις (πάγωμα προσλήψεων το 2010, εξαιρώντας τους τομείς της υγείας, της παιδείας, της ασφάλειας, κανόνας 1:10 στις προλήψεις το 2011 και 1:5 τα επόμενα χρόνια χωρίς καμία εξαίρεση). Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, μόνο με αυτή την πολιτική εκτιμάται ότι ο αριθμός των αμειβόμενων από το δημόσιο και χωρίς καμία απόλυση θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 150.000 άτομα σε σχέση με το 2010 (και περισσότερο από 230.000 άτομα αν συγκρίνουμε με το 2009). Επιπρόσθετα, εφαρμόζεται, για πρώτη φορά ο θεσμός της εθελούσιας μερικής απασχόλησης και προσωρινής αποχώρησης, και οι μετατάξεις θα γίνονται μέσα από αξιολόγηση από τον ΑΣΕΠ εισάγοντας παράλληλα τη δυνατότητα για περιορισμένες χρονικά μεταβατικές περιόδους μετ αποδοχών (εργασιακή εφεδρεία) πριν τη διαδικασία της μετάταξης.
* Εξορθολογισμός του μισθολογίου του δημοσίου τομέα.
Από το 2011 ξεκινάει η σταδιακή μετάβαση στο νέο ενιαίο μισθολόγιο που θα θεσπιστεί τον Ιούλιο. Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο:
* μεγάλο μέρος των σημερινών επιδομάτων ενσωματώνονται στο βασικό μισθό
* το μισθολόγιο του δημοσίου τομέα εναρμονίζεται με τα δεδομένα του ιδιωτικού τομέα
* οι μισθοί συνδέονται με τους ρόλους και τις θέσεις των υπαλλήλων
2. Λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής περιλαμβάνει παρεμβάσεις ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών στην κεντρική διοίκηση, τους ΟΚΑ, τους ΟΤΑ και άλλους φορείς του δημοσίου.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, για τη σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου για πρώτη φορά αξιολογήθηκαν οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, εντοπίστηκαν τομείς που είναι εφικτή η άμεση περικοπή δαπανών (ελαστικές λειτουργικές δαπάνες) ή περικοπή δαπανών μεσοπρόθεσμα μέσα από τη λειτουργία του ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικών προμηθειών (που αναμένεται κυρίως να οδηγήσει σε μείωση των τιμών στις προμήθειες του δημοσίου), τη μείωση των δαπανών για ενοίκια, την ενεργειακή εξοικονόμηση στα δημόσια κτήρια, την ένταξη όλου του δημοσίου στο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο Σύζευξις.
Περαιτέρω εξοικονόμηση στοχεύεται μέσα από τη συνέχιση της αξιολόγησης όλων των δαπανών και την εφαρμογή ποσοτικών κριτηρίων που θα προκύψουν μέσα από την πλήρη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσίων Δαπανών (που ξεκίνησε την λειτουργία του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό την 1η Ιανουαρίου 2011 και θα επεκταθεί σε όλο το δημόσιο τομέα).
3. Καταργήσεις - συγχωνεύσεις φορέων
Όπως σημειώνει το υπουργείο, η πολιτική για τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων και νομικών προσώπων παράλληλα με τη συγκράτηση της δαπάνης για μεταβιβάσεις που σε μεγάλο βαθμό δεν ελέγχονται για την απόδοσή τους σε όρους παρεχόμενων υπηρεσιών έχει ήδη ξεκινήσει από το 2010 και περιλαμβάνει τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση αλλά λαμβάνουν δημόσια επιχορήγηση σε τακτική βάση (π.χ. αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσεία, συλλογές κ.λπ.)
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση, αλλά επιχορηγούνται τακτικά από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή τους προϋπολογισμούς των άλλων φορέων του δημοσίου, καθώς παρέχουν συμπληρωματικές δραστηριότητες (π.χ. ΟΚΕ).
* Φορείς που η λειτουργία τους συνδέεται άμεσα με συγκεκριμένους τομείς πολιτικής (π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ, σχολεία, νοσοκομεία, στρατόπεδα, αστυνομικά τμήματα, πρεσβείες, προξενεία, γραφεία τύπου εξωτερικού κ.λπ.).
* Φορείς εντός δημοσίου που επηρεάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα της Γενικής Κυβέρνησης (π.χ. ΙΓΜΕ, ΟΔΔΥ κ.λπ.).
Ως προς την πρώτη και τη δεύτερη κατηγορία, η άμεση πολιτική παρέμβαση είναι η μείωση των επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό κατά 300 εκ. Ευρώ μέσα στο 2011, ενώ το ίδιο προτείνεται και ως δράση σε μια σειρά από άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ κ.λπ.
Το επόμενο βήμα αφορά σε συγχωνεύσεις σχολείων (σχέδιο δράσης υπουργείου παιδείας), νοσοκομείων (με τον νέο υγειονομικό χάρτη), αστυνομικών τμημάτων, στρατοπέδων κ.λπ. Από τις παρεμβάσεις αυτές αναμένεται η εξοικονόμηση περίπου 225 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015.
Ως προς την τέταρτη κατηγορία, οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν καταργήσεις φορέων και δραστηριοτήτων τους ή συγχωνεύσεις φορέων με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 800 εκ. Ευρώ στην περίοδο 2011-2015. Ήδη έχουν καταργηθεί ή συγχωνευθεί 77 φορείς ενώ στον άμεσο προγραμματισμό είναι η κατάργηση και συγχώνευση άλλων 75 φορέων (συμπεριλαμβανομένων 10 μεγάλων).
4. Αναδιοργάνωση ΔΕΚΟ
Η πολιτική για τις ΔΕΚΟ περιλαμβάνει σχέδια αναδιοργάνωσης με στόχο την βελτίωση των αποτελεσμάτων τους κατά 1,5 δισ. ευρώ έως το 2015.
5. Αμυντικές δαπάνες
Η δαπάνη του δημοσίου για εξοπλιστικά προγράμματα μειώνεται την περίοδο 2010-2015 περισσότερα από 800 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσθετα 400 εκατ. ευρώ θα εξοικονομηθούν από δράσεις για την αναδιοργάνωση και τη μείωση του λειτουργικού κόστους στον τομέα της Άμυνας. Η συνολική μείωση των αμυντικών δαπανών κατά περίπου 1,1 δισ. ευρώ αντιστοιχεί σε μείωση περίπου 20% των αμυντικών δαπανών.
6. Δαπάνες υγείας και φαρμακευτική δαπάνη
Η προσπάθεια συνεχίζεται και μέσα στο 2011 με εξοικονομήσεις περίπου 1 δισ. Ευρώ, ενώ οι πρόσθετες παρεμβάσεις που προβλέπονται για τους τομείς της υγείας και της δαπάνης φαρμάκου αναμένεται να προκαλέσουν εξοικονομήσεις πάνω από 1,6 δισ. Ευρώ μεταξύ άλλων μέσα από:
* Την εφαρμογή κεντρικού συστήματος προμηθειών στα νοσοκομεία
* Τον νέο υγειονομικό χάρτη
* Την εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων τιμολογήσεων των ιατρικών πράξεων στα νοσοκομεία
* Την επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και την επέκταση του ελέγχου των συνταγών
* Την καθιέρωση ασφαλιστικής τιμής για τα φάρμακα
* Τον περαιτέρω εξορθολογισμό στις λίστες φαρμάκων
7. Εξορθολογισμός και στόχευση κοινωνικών δαπανών και ενίσχυση των εσόδων του συστήματος κοινωνικής προστασίας
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, στόχος είναι ο εξορθολογισμός και Όπως σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών, το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο περιλαμβάνει άμεσες παρεμβάσεις για τη συγκράτηση του κόστους των κοινωνικών μεταβιβάσεων και την ενίσχυση των εσόδων τους μέσα από την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, αλλά και την εφαρμογή εισφοράς αλληλεγγύης υπέρ ανεργίας ώστε να μπορέσει να στηριχθεί ο πληθυσμός που βρίσκεται εκτός αγοράς εργασίας όσο και μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις που αφορούν στη συνολική αξιολόγηση του συστήματος κοινωνικής προστασίας.
Παράλληλα συνεχίζονται τα προγράμματα ενεργητικής στήριξης του ΟΑΕΔ
Παράλληλα προβλέπεται εξορθολογισμός στις λίστες των δικαιούχων των επιδομάτων που θα μπορούσε, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, να οδηγήσει παράλληλα με τις εξοικονομήσεις ακόμη και σε αυξήσεις σε παροχές προς τις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.
8. Αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και ενίσχυση των φορολογικών εσόδων
Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει:
* Παρεμβάσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής (ύψους 3 δισ. ευρώ) που βασίζονται στο επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που παρουσιάστηκε τον Απρίλιο.
* Παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης κυρίως στους άμεσους, αλλά και στους έμμεσους φόρους (ύψους 6 δισ. ευρώ).
Μεταξύ άλλων σημειώνεται πως η κυβένρηση προχωρά στην αναστολή του πόθεν έσχες για κάθε κατοικία για τα επόμενα δύο χρόνια.
Δεσμεύεται επίσης για την επαναξιολόγηση του συστήματος φορολόγησης και την επιδίωξη της μείωσης των συντελεστών με νομοθετική παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2011.
9. Τοπική αυτοδιοίκηση
Προβλέπεται αξιολόγηση των δαπανών, κυρίως των ελαστικών λειτουργικών δαπανών, αλλά και σταδιακή ενίσχυση των εσόδων.
Η συνολική βελτίωση που αναμένεται στα αποτελέσματα των ΟΤΑ είναι περίπου 1,3 δισ. ευρώ και θα προέλθει κυρίως από οικονομίες κλίμακας με την υλοποίηση του Καλλικράτη, την αύξηση εσόδων και την ενίσχυση της συμμόρφωσης μέσα από την απαίτηση της δημοτικής ενημερώτητας, αλλά και τη σταδιακή αυτονόμηση μέρους των εσόδων τους από τον Τακτικό Προϋπολογισμό μέσα από την αύξηση των τοπικών τελών και άλλων εσόδων των δήμων.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου, στόχος είναι εισπράξεις ύψους 50 δισ. ευρώ έως το 2015 τα 15 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2012.
Έχουν ήδη επιλεγεί σύμβουλοι αποκρατικοποιήσεων για: ΔΕΠΑ ΕΑΣ, ΔΑΑ ΤΠΔ, Ελληνικό, Φάσμα Συχνοτήτων, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ Κρατικά Λαχεία, ΕΛΒΟ Κοίτασμα Αερίου «Νότια Καβάλα», Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, Χαρτοφυλάκιο Ακινήτων Δημοσίου.
Έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες για: ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ [EYDr.AT] , ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ Καζίνο, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Περιφερειακά Αεροδρόμια και Λιμάνια.
Δημιουργείται ειδικός φορέας, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, στον οποίο θα ενταχθούν ειδικά χαρτοφυλάκια αξιοποίησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας του δημοσίου.
Στο μεσοπρόθεσμο επισημαίνεται πως το δημόσιο διατηρεί μειοψηφικά ποσοστά που διασφαλίζουν έλεγχο σε κρίσιμες δικτυακές υποδομές.
Στα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:
2011
Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (OTE)
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
ΟΠΑΠ
Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης
Κρατικά Λαχεία
Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς
Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο
Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ)
Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Αερίου (ΔΕΣΦΑ)
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΛΑΡΚΟ
AlphaBank
Εθνική Τράπεζα [NBGr.AT] της Ελλάδος
Οργαν. Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ)
ʼδειες Κινητής Τηλεφωνίας
Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας
Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ)
Ελληνικό
Τέσσερα Αεροσκάφη Airbus
Ακίνητα
2012-2015
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
Ελληνικά Πετρέλαια [HEPr.AT] (ΕΛΠΕ)
Τράπεζα Πειραιώς [BOPr.AT]
Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος (ATE)
Αυτοκινητόδρομος «Εγνατία Οδός»
Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)
Λιμάνια
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Πρωτευούσης
Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
Ακίνητα 2
Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ)
Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι
Περιφερειακά Αεροδρόμια
Ελληνικό 2
Ψηφιακό Μέρισμα
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Μεταλλευτικά Δικαιώματα
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 200.000 ευρώ αντικειμενικής αξίας (από 400.000), θα διαμορφωθεί το ύψος του αφορολογήτου ορίου πάνω από το οποίο θα επιβάλλεται Φόρος Ακίνητης Περιουσίας. Το νέο «χαράτσι» στα ακίνητα θα κληθούν να το πληρώσουν περισσότεροι από 600.000 ιδιοκτήτες ακινήτων.
Θα απαιτούνται όμως στο εξής τριπλάσιες αποδείξεις για την κατοχύρωσή του αφορολόγητου, δηλαδή 30% αντί 10% στα εισοδήματα 6.000-12.000 ευρώ το χρόνο.
Το υπουργείο Οικονομικών «παίρνει πίσω» την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο, κάτι που εάν υιοθετείτο θα έβαζε «φωτιά» από τον Οκτώβριο στις κόστος του πετρελαίου θέρμανσης, διπλασιάζοντας την τιμή του.
Εγκαταλείπεται πιθανότατα –ίσως μετατίθεται για αργότερα- η επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα αναψυκτικά, αντίθετα από το φυσικό αέριο όπου θα επιβληθεί κανονικά ο ειδικός φόρος..
Σε κάθε περίπτωση και παρά τις απανωτές ανατροπές, θεωρείται πως έχουν «κλειδώσει» οριστικά και θα ανακοινωθούν άμεσα και επισήμως, οι περικοπές στους μισθούς του δημοσίου, η εισφορά «υπέρ ανεργίας» 3% σε δημόσιο αλλά και ιδιωτικό τομέα, η εισφορά τύπου ΛΑΦΚΑ σε συνταξιούχους κάτω των 65 ευρώ, η υπηρεσιακή «εφεδρεία» στο δημόσιο με περικοπή μισθού 30%-70% για όσους δεν μπορούν να απορροφηθούν σε άλλες υπηρεσίες, έκτακτες εισφορές σε ΙΧ και πισίνες, αυξήσεις τελών κυκλοφορίας κοκ.
Μάλιστα, το νέο μισθολόγιο του δημόσιου τομέα θα εξισώσει τις αμοιβές του ιδιωτικού τομέα ενώ τα από τα 50 επιδόματα θα διατηρηθούν 2-3. Επίσης οι προσλήψεις στο δημόσιο θα γίνονται με την αναλογία 1 για κάθε 10 αποχωρούντες.
Παράλληλα, καταργούνται ή συγχωνεύονται δεκάδες δημόσιοι φορείς και περικόπτονται δραστικά επιχορηγήσεις.
Σε φορείς που δεν υπάγονται στη γενική κυβέρνηση αλλά λαμβάνουν δημόσια επιχορήγηση σε τακτική βάση (π.χ. αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσεία, συλλογές κλπ.) περικόπτεται η επιδότηση συνολικά κατά 300 εκ. ευρώ, εντός του 2011.
Προβλέπονται συγχωνεύσεις σχολείων αστυνομικών τμημάτων, στρατοπέδων κλπ. Από τις παρεμβάσεις αυτές αναμένεται η εξοικονόμηση περίπου 225 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015.
Πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι δεν αναμένεται τελικά να ανακοινωθεί το σύνολο των μέτρων που θα ληφθούν ως το 2015, αλλά ένα μέρος μόνο από τα πρώτα μέτρα που θα εφαρμοστούν άμεσα το 2011. Νεότερες ανακοινώσεις θα γίνονται τμηματικά, ενδεχομένως μέσα στο καλοκαίρι και, στη συνέχεια, τον Σεπτέβριο και τον Δεκέμβριο φέτος.
Πρόκειται για κάτι που δεν πρόκειται να ανθέξει η ελληνική κοινωνία. Η έκρηξη είναι κάτι παραπάνω από βέβαιη και θα συμπαρασύρει τα πάντα και πάνω απ'όλα το νυν πολιτικό σύστημα.
Ιδού όλα τα μέτρα σε όλους τους τομείς:
1. Μισθολογική δαπάνη
* Προβλέπεται μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων μέσω της μείωσης του αριθμού των συμβασιούχων, η οποία συνεχίζεται έως το 2015 και της εφαρμογής σημαντικών περιορισμών στις προσλήψεις (πάγωμα προσλήψεων το 2010, εξαιρώντας τους τομείς της υγείας, της παιδείας, της ασφάλειας, κανόνας 1:10 στις προλήψεις το 2011 και 1:5 τα επόμενα χρόνια χωρίς καμία εξαίρεση). Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, μόνο με αυτή την πολιτική εκτιμάται ότι ο αριθμός των αμειβόμενων από το δημόσιο και χωρίς καμία απόλυση θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 150.000 άτομα σε σχέση με το 2010 (και περισσότερο από 230.000 άτομα αν συγκρίνουμε με το 2009). Επιπρόσθετα, εφαρμόζεται, για πρώτη φορά ο θεσμός της εθελούσιας μερικής απασχόλησης και προσωρινής αποχώρησης, και οι μετατάξεις θα γίνονται μέσα από αξιολόγηση από τον ΑΣΕΠ εισάγοντας παράλληλα τη δυνατότητα για περιορισμένες χρονικά μεταβατικές περιόδους μετ αποδοχών (εργασιακή εφεδρεία) πριν τη διαδικασία της μετάταξης.
* Εξορθολογισμός του μισθολογίου του δημοσίου τομέα.
Από το 2011 ξεκινάει η σταδιακή μετάβαση στο νέο ενιαίο μισθολόγιο που θα θεσπιστεί τον Ιούλιο. Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο:
* μεγάλο μέρος των σημερινών επιδομάτων ενσωματώνονται στο βασικό μισθό
* το μισθολόγιο του δημοσίου τομέα εναρμονίζεται με τα δεδομένα του ιδιωτικού τομέα
* οι μισθοί συνδέονται με τους ρόλους και τις θέσεις των υπαλλήλων
2. Λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής περιλαμβάνει παρεμβάσεις ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών στην κεντρική διοίκηση, τους ΟΚΑ, τους ΟΤΑ και άλλους φορείς του δημοσίου.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, για τη σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου για πρώτη φορά αξιολογήθηκαν οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, εντοπίστηκαν τομείς που είναι εφικτή η άμεση περικοπή δαπανών (ελαστικές λειτουργικές δαπάνες) ή περικοπή δαπανών μεσοπρόθεσμα μέσα από τη λειτουργία του ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικών προμηθειών (που αναμένεται κυρίως να οδηγήσει σε μείωση των τιμών στις προμήθειες του δημοσίου), τη μείωση των δαπανών για ενοίκια, την ενεργειακή εξοικονόμηση στα δημόσια κτήρια, την ένταξη όλου του δημοσίου στο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο Σύζευξις.
Περαιτέρω εξοικονόμηση στοχεύεται μέσα από τη συνέχιση της αξιολόγησης όλων των δαπανών και την εφαρμογή ποσοτικών κριτηρίων που θα προκύψουν μέσα από την πλήρη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσίων Δαπανών (που ξεκίνησε την λειτουργία του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό την 1η Ιανουαρίου 2011 και θα επεκταθεί σε όλο το δημόσιο τομέα).
3. Καταργήσεις - συγχωνεύσεις φορέων
Όπως σημειώνει το υπουργείο, η πολιτική για τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων και νομικών προσώπων παράλληλα με τη συγκράτηση της δαπάνης για μεταβιβάσεις που σε μεγάλο βαθμό δεν ελέγχονται για την απόδοσή τους σε όρους παρεχόμενων υπηρεσιών έχει ήδη ξεκινήσει από το 2010 και περιλαμβάνει τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση αλλά λαμβάνουν δημόσια επιχορήγηση σε τακτική βάση (π.χ. αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσεία, συλλογές κ.λπ.)
* Φορείς που δεν υπάγονται στη Γενική Κυβέρνηση, αλλά επιχορηγούνται τακτικά από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή τους προϋπολογισμούς των άλλων φορέων του δημοσίου, καθώς παρέχουν συμπληρωματικές δραστηριότητες (π.χ. ΟΚΕ).
* Φορείς που η λειτουργία τους συνδέεται άμεσα με συγκεκριμένους τομείς πολιτικής (π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ, σχολεία, νοσοκομεία, στρατόπεδα, αστυνομικά τμήματα, πρεσβείες, προξενεία, γραφεία τύπου εξωτερικού κ.λπ.).
* Φορείς εντός δημοσίου που επηρεάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα της Γενικής Κυβέρνησης (π.χ. ΙΓΜΕ, ΟΔΔΥ κ.λπ.).
Ως προς την πρώτη και τη δεύτερη κατηγορία, η άμεση πολιτική παρέμβαση είναι η μείωση των επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό κατά 300 εκ. Ευρώ μέσα στο 2011, ενώ το ίδιο προτείνεται και ως δράση σε μια σειρά από άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα π.χ. ΟΤΑ, ΟΚΑ κ.λπ.
Το επόμενο βήμα αφορά σε συγχωνεύσεις σχολείων (σχέδιο δράσης υπουργείου παιδείας), νοσοκομείων (με τον νέο υγειονομικό χάρτη), αστυνομικών τμημάτων, στρατοπέδων κ.λπ. Από τις παρεμβάσεις αυτές αναμένεται η εξοικονόμηση περίπου 225 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015.
Ως προς την τέταρτη κατηγορία, οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν καταργήσεις φορέων και δραστηριοτήτων τους ή συγχωνεύσεις φορέων με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 800 εκ. Ευρώ στην περίοδο 2011-2015. Ήδη έχουν καταργηθεί ή συγχωνευθεί 77 φορείς ενώ στον άμεσο προγραμματισμό είναι η κατάργηση και συγχώνευση άλλων 75 φορέων (συμπεριλαμβανομένων 10 μεγάλων).
4. Αναδιοργάνωση ΔΕΚΟ
Η πολιτική για τις ΔΕΚΟ περιλαμβάνει σχέδια αναδιοργάνωσης με στόχο την βελτίωση των αποτελεσμάτων τους κατά 1,5 δισ. ευρώ έως το 2015.
5. Αμυντικές δαπάνες
Η δαπάνη του δημοσίου για εξοπλιστικά προγράμματα μειώνεται την περίοδο 2010-2015 περισσότερα από 800 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσθετα 400 εκατ. ευρώ θα εξοικονομηθούν από δράσεις για την αναδιοργάνωση και τη μείωση του λειτουργικού κόστους στον τομέα της Άμυνας. Η συνολική μείωση των αμυντικών δαπανών κατά περίπου 1,1 δισ. ευρώ αντιστοιχεί σε μείωση περίπου 20% των αμυντικών δαπανών.
6. Δαπάνες υγείας και φαρμακευτική δαπάνη
Η προσπάθεια συνεχίζεται και μέσα στο 2011 με εξοικονομήσεις περίπου 1 δισ. Ευρώ, ενώ οι πρόσθετες παρεμβάσεις που προβλέπονται για τους τομείς της υγείας και της δαπάνης φαρμάκου αναμένεται να προκαλέσουν εξοικονομήσεις πάνω από 1,6 δισ. Ευρώ μεταξύ άλλων μέσα από:
* Την εφαρμογή κεντρικού συστήματος προμηθειών στα νοσοκομεία
* Τον νέο υγειονομικό χάρτη
* Την εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων τιμολογήσεων των ιατρικών πράξεων στα νοσοκομεία
* Την επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και την επέκταση του ελέγχου των συνταγών
* Την καθιέρωση ασφαλιστικής τιμής για τα φάρμακα
* Τον περαιτέρω εξορθολογισμό στις λίστες φαρμάκων
7. Εξορθολογισμός και στόχευση κοινωνικών δαπανών και ενίσχυση των εσόδων του συστήματος κοινωνικής προστασίας
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, στόχος είναι ο εξορθολογισμός και Όπως σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών, το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο περιλαμβάνει άμεσες παρεμβάσεις για τη συγκράτηση του κόστους των κοινωνικών μεταβιβάσεων και την ενίσχυση των εσόδων τους μέσα από την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, αλλά και την εφαρμογή εισφοράς αλληλεγγύης υπέρ ανεργίας ώστε να μπορέσει να στηριχθεί ο πληθυσμός που βρίσκεται εκτός αγοράς εργασίας όσο και μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις που αφορούν στη συνολική αξιολόγηση του συστήματος κοινωνικής προστασίας.
Παράλληλα συνεχίζονται τα προγράμματα ενεργητικής στήριξης του ΟΑΕΔ
Παράλληλα προβλέπεται εξορθολογισμός στις λίστες των δικαιούχων των επιδομάτων που θα μπορούσε, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, να οδηγήσει παράλληλα με τις εξοικονομήσεις ακόμη και σε αυξήσεις σε παροχές προς τις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.
8. Αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και ενίσχυση των φορολογικών εσόδων
Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει:
* Παρεμβάσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής (ύψους 3 δισ. ευρώ) που βασίζονται στο επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που παρουσιάστηκε τον Απρίλιο.
* Παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης κυρίως στους άμεσους, αλλά και στους έμμεσους φόρους (ύψους 6 δισ. ευρώ).
Μεταξύ άλλων σημειώνεται πως η κυβένρηση προχωρά στην αναστολή του πόθεν έσχες για κάθε κατοικία για τα επόμενα δύο χρόνια.
Δεσμεύεται επίσης για την επαναξιολόγηση του συστήματος φορολόγησης και την επιδίωξη της μείωσης των συντελεστών με νομοθετική παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2011.
9. Τοπική αυτοδιοίκηση
Προβλέπεται αξιολόγηση των δαπανών, κυρίως των ελαστικών λειτουργικών δαπανών, αλλά και σταδιακή ενίσχυση των εσόδων.
Η συνολική βελτίωση που αναμένεται στα αποτελέσματα των ΟΤΑ είναι περίπου 1,3 δισ. ευρώ και θα προέλθει κυρίως από οικονομίες κλίμακας με την υλοποίηση του Καλλικράτη, την αύξηση εσόδων και την ενίσχυση της συμμόρφωσης μέσα από την απαίτηση της δημοτικής ενημερώτητας, αλλά και τη σταδιακή αυτονόμηση μέρους των εσόδων τους από τον Τακτικό Προϋπολογισμό μέσα από την αύξηση των τοπικών τελών και άλλων εσόδων των δήμων.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου, στόχος είναι εισπράξεις ύψους 50 δισ. ευρώ έως το 2015 τα 15 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2012.
Έχουν ήδη επιλεγεί σύμβουλοι αποκρατικοποιήσεων για: ΔΕΠΑ ΕΑΣ, ΔΑΑ ΤΠΔ, Ελληνικό, Φάσμα Συχνοτήτων, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ Κρατικά Λαχεία, ΕΛΒΟ Κοίτασμα Αερίου «Νότια Καβάλα», Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, Χαρτοφυλάκιο Ακινήτων Δημοσίου.
Έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες για: ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ [EYDr.AT] , ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ Καζίνο, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Περιφερειακά Αεροδρόμια και Λιμάνια.
Δημιουργείται ειδικός φορέας, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, στον οποίο θα ενταχθούν ειδικά χαρτοφυλάκια αξιοποίησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας του δημοσίου.
Στο μεσοπρόθεσμο επισημαίνεται πως το δημόσιο διατηρεί μειοψηφικά ποσοστά που διασφαλίζουν έλεγχο σε κρίσιμες δικτυακές υποδομές.
Στα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:
2011
Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (OTE)
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
ΟΠΑΠ
Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης
Κρατικά Λαχεία
Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς
Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο
Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ)
Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Αερίου (ΔΕΣΦΑ)
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΛΑΡΚΟ
AlphaBank
Εθνική Τράπεζα [NBGr.AT] της Ελλάδος
Οργαν. Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ)
ʼδειες Κινητής Τηλεφωνίας
Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας
Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ)
Ελληνικό
Τέσσερα Αεροσκάφη Airbus
Ακίνητα
2012-2015
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
Ελληνικά Πετρέλαια [HEPr.AT] (ΕΛΠΕ)
Τράπεζα Πειραιώς [BOPr.AT]
Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος (ATE)
Αυτοκινητόδρομος «Εγνατία Οδός»
Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)
Λιμάνια
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Πρωτευούσης
Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
Ακίνητα 2
Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ)
Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι
Περιφερειακά Αεροδρόμια
Ελληνικό 2
Ψηφιακό Μέρισμα
Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης
Μεταλλευτικά Δικαιώματα
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
COMMENTS