Πόσο Golden Dawn είναι η Χρυσή Αυγή;
Προσθήκη λεζάντας |
Ένας από τους αδιαμφισβήτητους πρωταγωνιστές την τρέχουσας πολιτικής σκηνής αλλά και μιας σειράς τραγικών εξελίξεων, είναι ο Λαϊκός Σύνδεσμος Χρυσή Αυγή, που προκάλεσε και προκαλεί πολλές συζητήσεις σχετικά με τις πολιτικές του θέσεις και την δράση των μελών του.
Δεν είναι, όμως, λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως η εν λόγω πολιτική παράταξη έχει άμεσους δεσμούς με το Ερμητικό Τάγμα της Χρυσής Αυγής! Μάλιστα, η σύνδεση αυτή δεν περιορίζεται στους συνωμοσιολογικούς κύκλους του διαδικτύου, που μας έχουν συνηθίσει σε παρόμοια αβάσιμα σενάρια, αλλά και σε σχετικά δημοσιεύματα και ραδιοφωνικές συνέντευξης ανθρώπων με κύρος στην εναλλακτική σκηνή!Ποια είναι, όμως, η πραγματικότητα; Πόσο Golden Dawn είναι η Χρυσή Αυγή;
Ποια Ήταν η Golden Dawn
Στο Λονδίνο του 1888, τρία μέλη του Ελευθεροτεκτονικού σώματος και του Societas Rosicruciana in Anglia, οι W. Woodman, W. Westcott και S. Mathers, θα ιδρύσουν μια μυητική αδελφότητα με το όνομα Hermetic Order of the Golden Dawn.
Η δράση του τάγματος ήταν θεουργική, ήταν σκοπός δηλαδή των μελών η ανάπτυξη των μαγικών τους ικανοτήτων για την κατανόηση και την επαφή με τον πνευματικό κόσμο.
Και, για να το κατορθώσουν αυτό, εργάζονταν πάνω σ’ ένα συγκριτικό σύστημα τελετουργικής μαγείας που αντλούσε στοιχεία από διαφορετικές παραδόσεις, όπως η Καμπάλα, η γριμοριακή γραμματεία, τα Ενωχιανά μυστήρια, ο Ροδοσταυρισμός, η Αιγυπτιακή μυθολογία, η Αλχημεία κ.α..
Αυτή η Χρυσή Αυγή, που είχε περισσότερο εισαγωγικό και φιλοσοφικό χαρακτήρα, ήταν το εξωτερικό τάγμα. Το δεύτερο ή εσωτερικό -όπου συμμετείχαν οι μυημένοι σε όλους τους βαθμούς και τις πρακτικές του πρώτου- ιδρύθηκε το 1892 και έφερε τον τίτλο Rosae Rubae at Aurea Crucis. Ήταν την περίοδο εκείνη όταν οι ιεροφάντες της αδελφότητας άρχισαν να έρχονται σε επαφή με τους αόρατους Μυστικούς Αρχηγούς, ενώ πολύ σύντομα ξεκίνησαν και οι πρώτοι διαξιφισμοί που οδήγησαν στον κερματισμό του τάγματος σε πολλές μικρότερες ομάδες (Stella Matutina, Alpha et Omega, κ.α.), και ακόμη περισσότερες παρατάξεις (όπως αυτή του Chic Cicero, του Sam Webster, του David Griffin κ.α.), που σήμερα πλέον ακμάζουν σε όλο τον κόσμο (και στην Ελλάδα) με πολυμελείς Στοές.
Αυτή πολύ σύντομα είναι η ιστορία του Ερμητικού Τάγματος της Χρυσής Αυγής, το οποίο -όπως προανέφερα- είχε καθαρά μαγικό και όχι πολιτικό χαρακτήρα. Τι γίνεται, όμως, με το ελληνικό κόμμα της Χρυσής Αυγής;
Στο Λονδίνο του 1888, τρία μέλη του Ελευθεροτεκτονικού σώματος και του Societas Rosicruciana in Anglia, οι W. Woodman, W. Westcott και S. Mathers, θα ιδρύσουν μια μυητική αδελφότητα με το όνομα Hermetic Order of the Golden Dawn.
Η δράση του τάγματος ήταν θεουργική, ήταν σκοπός δηλαδή των μελών η ανάπτυξη των μαγικών τους ικανοτήτων για την κατανόηση και την επαφή με τον πνευματικό κόσμο.
Και, για να το κατορθώσουν αυτό, εργάζονταν πάνω σ’ ένα συγκριτικό σύστημα τελετουργικής μαγείας που αντλούσε στοιχεία από διαφορετικές παραδόσεις, όπως η Καμπάλα, η γριμοριακή γραμματεία, τα Ενωχιανά μυστήρια, ο Ροδοσταυρισμός, η Αιγυπτιακή μυθολογία, η Αλχημεία κ.α..
Αυτή η Χρυσή Αυγή, που είχε περισσότερο εισαγωγικό και φιλοσοφικό χαρακτήρα, ήταν το εξωτερικό τάγμα. Το δεύτερο ή εσωτερικό -όπου συμμετείχαν οι μυημένοι σε όλους τους βαθμούς και τις πρακτικές του πρώτου- ιδρύθηκε το 1892 και έφερε τον τίτλο Rosae Rubae at Aurea Crucis. Ήταν την περίοδο εκείνη όταν οι ιεροφάντες της αδελφότητας άρχισαν να έρχονται σε επαφή με τους αόρατους Μυστικούς Αρχηγούς, ενώ πολύ σύντομα ξεκίνησαν και οι πρώτοι διαξιφισμοί που οδήγησαν στον κερματισμό του τάγματος σε πολλές μικρότερες ομάδες (Stella Matutina, Alpha et Omega, κ.α.), και ακόμη περισσότερες παρατάξεις (όπως αυτή του Chic Cicero, του Sam Webster, του David Griffin κ.α.), που σήμερα πλέον ακμάζουν σε όλο τον κόσμο (και στην Ελλάδα) με πολυμελείς Στοές.
Αυτή πολύ σύντομα είναι η ιστορία του Ερμητικού Τάγματος της Χρυσής Αυγής, το οποίο -όπως προανέφερα- είχε καθαρά μαγικό και όχι πολιτικό χαρακτήρα. Τι γίνεται, όμως, με το ελληνικό κόμμα της Χρυσής Αυγής;
Ποια Είναι η Χρυσή Αυγή
Το Εθνικό Λαϊκό Κίνημα Χρυσή Αυγή ιδρύεται το 1985 από τον Νικόλαο Μιχαλολιάκο (γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957), τον ως τότε ηγέτη της νεολαίας της Εθνική Πολιτική Ένωσις, ενός εθνικιστικού πολιτικού κόμματος που ιδεολογικά υπεράσπιζε το καθεστώς της χούντας των Συνταγματαρχών.
Στο μεταξύ είχε προηγηθεί η δημοσίευση ενός περιοδικού με τον ίδιο ακριβώς τίτλο (Χρυσή Αυγή) το Δεκέμβριο του 1980, λίγο δηλαδή μετά την αποφυλάκιση του ίδιου από τον Κορυδαλλό.
Από εκεί και πέρα, η ιστορία και η δράση της παράταξης είναι λίγο ως πολύ γνωστή.
Όσον αφορά, όμως, το αρχικό μας ερώτημα, δεν έχουμε παρά να σταθούμε στο ίδιο το έντυπο που γέννησε το συγκεκριμένο κίνημα. Έτσι, αν και σήμερα η Χρυσή Αυγή θεωρεί πως η Ορθοδοξία αποτελεί σημαντική συνιστώσα του ελληνικού έθνους, στις απαρχές της τουλάχιστον, εναντιωνόταν φανερά στο ιουδαιοχριστιανικό μοντέλο, διακηρύσσοντας την ίδια στιγμή πως τα μέλη της ήταν παγανιστές!
«Είμαστε παγανιστές, γιατί στη θέση των ηρώων και των φιλοσόφων μας δεν θα μπορούσαμε ποτέ να βάλουμε προφήτες σκοτεινούς και βασιλιάδες αιμοσταγείς ενός άξεστου νομαδικού λαού» διαβάζει κανείς στο περιοδικόΧρυσή Αυγή (τ. 5, Μάιος-Ιούνιος 1981).
Ενώ λίγα χρόνια αργότερα (τ. 37, Ιούλιος 1988), διαβάζουμε σε ανυπόγραφο άρθρο με τίτλο Η Άρια Θρησκευτικότητα πως «Θρησκεία της Ευρώπης είναι ο παγανισμός, που είναι η έκφραση του αισθήματος θρησκευτικότητας του Αρείου Ανθρώπου. Στον παγανισμό επιβιώνει η αρχαία θρησκεία με την αρχέγονή της αγνότητα, τα έθιμα, τις παραδόσεις, τις εορτές, τους μύθους και μία διαρκή και γόνιμη επαφή με τη φύση».
Πρόκειται, επομένως, για την ίδια πολυθεϊστική μεταφυσική που είχε αναπτύξει το ομώνυμο Ερμητικό Τάγμα; Κάθε άλλο!
Το συγκριτικό μαγικό σύστημα που ακολουθούσε η Golden Dawn είχε καθαρά εσωτερικό χαρακτήρα, που βοηθούσε το μάγο να έρθει σε γνώση και επικοινωνία με τα λεπτοφυή πεδία του σύμπαντος, με στόχο την πνευματική του αναγέννηση, μια χρυσή αυγή δηλαδή του μεταστοιχειωμένου εαυτού του.
Όλο αυτό το μοντέλο σκέψης και πρακτικής απέχει σημαντικά από τον «παγανισμό» των εθνικιστικών κινημάτων που, όπως συνέβη και με το γερμανικό εθνικοσοσιαλισμό, καλλιεργήθηκε μονάχα στο βαθμό που θα μπορούσε να συνδέσει την ταυτότητα του σύγχρονου ανθρώπου με την προγονική του παράδοση, δημιουργώντας την εικόνα μιας αδιάσπαστης συνέχειας, με απώτερο στόχο να τονίσει το αίσθημα της πολιτισμικής και της φυλετικής υπεροχής σε βάρος των θρησκευτικών συστημάτων που αναπτύχθηκαν κυρίως στην αρχαία Παλαιστίνη.
Το Εθνικό Λαϊκό Κίνημα Χρυσή Αυγή ιδρύεται το 1985 από τον Νικόλαο Μιχαλολιάκο (γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957), τον ως τότε ηγέτη της νεολαίας της Εθνική Πολιτική Ένωσις, ενός εθνικιστικού πολιτικού κόμματος που ιδεολογικά υπεράσπιζε το καθεστώς της χούντας των Συνταγματαρχών.
Στο μεταξύ είχε προηγηθεί η δημοσίευση ενός περιοδικού με τον ίδιο ακριβώς τίτλο (Χρυσή Αυγή) το Δεκέμβριο του 1980, λίγο δηλαδή μετά την αποφυλάκιση του ίδιου από τον Κορυδαλλό.
Από εκεί και πέρα, η ιστορία και η δράση της παράταξης είναι λίγο ως πολύ γνωστή.
Όσον αφορά, όμως, το αρχικό μας ερώτημα, δεν έχουμε παρά να σταθούμε στο ίδιο το έντυπο που γέννησε το συγκεκριμένο κίνημα. Έτσι, αν και σήμερα η Χρυσή Αυγή θεωρεί πως η Ορθοδοξία αποτελεί σημαντική συνιστώσα του ελληνικού έθνους, στις απαρχές της τουλάχιστον, εναντιωνόταν φανερά στο ιουδαιοχριστιανικό μοντέλο, διακηρύσσοντας την ίδια στιγμή πως τα μέλη της ήταν παγανιστές!
«Είμαστε παγανιστές, γιατί στη θέση των ηρώων και των φιλοσόφων μας δεν θα μπορούσαμε ποτέ να βάλουμε προφήτες σκοτεινούς και βασιλιάδες αιμοσταγείς ενός άξεστου νομαδικού λαού» διαβάζει κανείς στο περιοδικόΧρυσή Αυγή (τ. 5, Μάιος-Ιούνιος 1981).
Ενώ λίγα χρόνια αργότερα (τ. 37, Ιούλιος 1988), διαβάζουμε σε ανυπόγραφο άρθρο με τίτλο Η Άρια Θρησκευτικότητα πως «Θρησκεία της Ευρώπης είναι ο παγανισμός, που είναι η έκφραση του αισθήματος θρησκευτικότητας του Αρείου Ανθρώπου. Στον παγανισμό επιβιώνει η αρχαία θρησκεία με την αρχέγονή της αγνότητα, τα έθιμα, τις παραδόσεις, τις εορτές, τους μύθους και μία διαρκή και γόνιμη επαφή με τη φύση».
Πρόκειται, επομένως, για την ίδια πολυθεϊστική μεταφυσική που είχε αναπτύξει το ομώνυμο Ερμητικό Τάγμα; Κάθε άλλο!
Το συγκριτικό μαγικό σύστημα που ακολουθούσε η Golden Dawn είχε καθαρά εσωτερικό χαρακτήρα, που βοηθούσε το μάγο να έρθει σε γνώση και επικοινωνία με τα λεπτοφυή πεδία του σύμπαντος, με στόχο την πνευματική του αναγέννηση, μια χρυσή αυγή δηλαδή του μεταστοιχειωμένου εαυτού του.
Όλο αυτό το μοντέλο σκέψης και πρακτικής απέχει σημαντικά από τον «παγανισμό» των εθνικιστικών κινημάτων που, όπως συνέβη και με το γερμανικό εθνικοσοσιαλισμό, καλλιεργήθηκε μονάχα στο βαθμό που θα μπορούσε να συνδέσει την ταυτότητα του σύγχρονου ανθρώπου με την προγονική του παράδοση, δημιουργώντας την εικόνα μιας αδιάσπαστης συνέχειας, με απώτερο στόχο να τονίσει το αίσθημα της πολιτισμικής και της φυλετικής υπεροχής σε βάρος των θρησκευτικών συστημάτων που αναπτύχθηκαν κυρίως στην αρχαία Παλαιστίνη.
Γιατί «Χρυσή Αυγή»;
Όταν το 1936 ο Ιωάννης Μεταξάς ίδρυσε την Εθνική Οργάνωση Νεολαίας, έκανε λόγο στον ύμνο που τραγουδούσαν χιλιάδες παιδιά σε όλη την χώρα, για μια εθνική αυγή.
Μερικές δεκαετίες αργότερα, στο εξώφυλλο του πρώτου τεύχους της Χρυσής Αυγής, διακρίνουμε το σύμβολο του επεκτεινόμενου Σταυρού και της Σβάστικας σε μια ελαφριά παραλλαγή του ηλιακού τροχού, όπως χρησιμοποιήθηκε από το Deutsche Glaubensbewegung του καθηγητή Jacob Hauer, ο οποίος εργάστηκε για να αποτινάξει από τη γερμανική ψυχή το χριστιανισμό, τοποθετώντας στη θέση του τη λατρεία του Χίτλερ ως ενσαρκωμένου αρχέτυπου αλλά και ενός είδους παγανισμού, που έφερνε το άτομο σε άμεση επαφή με τον Θεό, χωρίς τη μεσολάβηση κάποιου ιερατείου.
Το ίδιο αυτό σύμβολο χρησιμοποιήθηκε βέβαια και από τους Wiking, την 5η μονάδα των Ες Ες.
Τέλος, στο κάτω μέρος του ίδιου πάντα εξωφύλλου, διαβάζουμε την αρχαία προτροπή αγχιβασίην δηλαδή αγχιβαίνω, μια λέξη που έλκει την καταγωγή της από την Ιλιάδα (άγχι και βαίνω, που σημαίνει βαδίζω κοντά), και τους εκεί στρατιώτες που βάδιζαν πλάι πλάι, πολεμώντας τους Τρώες!
Στην Ιλιάδα, επίσης, γίνεται λόγος για τον Τήλεφο, που οι αρχαίοι αναπαριστούσαν με τα ρωμαλέα χαρακτηριστικά του Ηρακλή, μιας και ήταν παιδί δικό του και της Αυγής. Χάρη στις συμβουλές του Τήλεφου ήταν που οι Αχαιοί κατέλαβαν την Τροία…
Θα μπορούσε η «Χρυσή Αυγή» του Μιχαλολιάκου να δηλώνει τον πόθο μιας ανάλογης νίκης; Ασφαλώς! Μόνο που ο χαρακτήρας της δεν θα είναι αυτογνωσιακός και πνευματικός, όπως δηλαδή δίδασκαν οι μύστες του Ερμητικού Τάγματος, αλλά φυλετικός -ως η ανατολή ενός ανώτερου ανθρώπου, του Homo nordicus σε μια νέα Satya Yuga- και προ πάντων, πολιτικός.
Έτσι, κάποιες έννοιες Αιωνικής που συναντάμε στις Ινδικές Βέδες, πέρασαν στον εθνικοσοσιαλισμό και την αρειοσοφία ως Goldene Morgenrote, για να φτάσουν στην Ελλάδα του σήμερα ως Χρυσή Αυγή, δηλαδή Αυγή των Αρείων…
Όταν το 1936 ο Ιωάννης Μεταξάς ίδρυσε την Εθνική Οργάνωση Νεολαίας, έκανε λόγο στον ύμνο που τραγουδούσαν χιλιάδες παιδιά σε όλη την χώρα, για μια εθνική αυγή.
Μερικές δεκαετίες αργότερα, στο εξώφυλλο του πρώτου τεύχους της Χρυσής Αυγής, διακρίνουμε το σύμβολο του επεκτεινόμενου Σταυρού και της Σβάστικας σε μια ελαφριά παραλλαγή του ηλιακού τροχού, όπως χρησιμοποιήθηκε από το Deutsche Glaubensbewegung του καθηγητή Jacob Hauer, ο οποίος εργάστηκε για να αποτινάξει από τη γερμανική ψυχή το χριστιανισμό, τοποθετώντας στη θέση του τη λατρεία του Χίτλερ ως ενσαρκωμένου αρχέτυπου αλλά και ενός είδους παγανισμού, που έφερνε το άτομο σε άμεση επαφή με τον Θεό, χωρίς τη μεσολάβηση κάποιου ιερατείου.
Το ίδιο αυτό σύμβολο χρησιμοποιήθηκε βέβαια και από τους Wiking, την 5η μονάδα των Ες Ες.
Τέλος, στο κάτω μέρος του ίδιου πάντα εξωφύλλου, διαβάζουμε την αρχαία προτροπή αγχιβασίην δηλαδή αγχιβαίνω, μια λέξη που έλκει την καταγωγή της από την Ιλιάδα (άγχι και βαίνω, που σημαίνει βαδίζω κοντά), και τους εκεί στρατιώτες που βάδιζαν πλάι πλάι, πολεμώντας τους Τρώες!
Στην Ιλιάδα, επίσης, γίνεται λόγος για τον Τήλεφο, που οι αρχαίοι αναπαριστούσαν με τα ρωμαλέα χαρακτηριστικά του Ηρακλή, μιας και ήταν παιδί δικό του και της Αυγής. Χάρη στις συμβουλές του Τήλεφου ήταν που οι Αχαιοί κατέλαβαν την Τροία…
Θα μπορούσε η «Χρυσή Αυγή» του Μιχαλολιάκου να δηλώνει τον πόθο μιας ανάλογης νίκης; Ασφαλώς! Μόνο που ο χαρακτήρας της δεν θα είναι αυτογνωσιακός και πνευματικός, όπως δηλαδή δίδασκαν οι μύστες του Ερμητικού Τάγματος, αλλά φυλετικός -ως η ανατολή ενός ανώτερου ανθρώπου, του Homo nordicus σε μια νέα Satya Yuga- και προ πάντων, πολιτικός.
Έτσι, κάποιες έννοιες Αιωνικής που συναντάμε στις Ινδικές Βέδες, πέρασαν στον εθνικοσοσιαλισμό και την αρειοσοφία ως Goldene Morgenrote, για να φτάσουν στην Ελλάδα του σήμερα ως Χρυσή Αυγή, δηλαδή Αυγή των Αρείων…
Σημείωση: το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό mystery τεύχος 84. Πολύτιμη βοήθεια για την ολοκλήρωση αυτού του άρθρου ήταν οι γλωσσολογικές γνώσεις του Αλέξανδρου Γιαννακού, τον οποίο και ευχαριστώ θερμά.
COMMENTS