Όταν μιλάμε γα την παιδεία αναφερόμαστε στον πιο σημαντικό τομέα της εξέλιξης του έθνους. Άρα ο λόγος πρέπει να είναι λιτός, κατανοητός,...
Όταν μιλάμε γα την παιδεία αναφερόμαστε στον πιο σημαντικό τομέα της εξέλιξης του έθνους. Άρα ο λόγος πρέπει να είναι λιτός, κατανοητός, εύστοχος και αναλυτικός. Η ξύλινη γλώσσα των πολιτικών δεν έχει θέση στο μέλλον αυτού του τόπου. Η ακαδημαϊκή γλώσσα με τις θεωρητικές προσεγγίσεις απευθύνεται σε μια μειοψηφία μυημένων, δεν ανακλά την εκπαιδευτική πραγματικότητα, δεν δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές, δεν έχει απορροφητικότητα από τον αναλυτικό νου.
Γι αυτό εγώ θα σας μιλήσω απλά. Λιτά. Ελληνικά. Τη γλώσσα που καταλαβαίνει η ελληνική ψυχή, αυτή που μάταια οι μνημονιακές κυβερνήσεις του όχλου προσπαθούν και ξεριζώσουν από μέσα μας.
Η παιδεία μας είναι φορέας της παράδοσης και της ιστορίας μας. Είναι η κινητήρια δύναμη του μέλλοντός μας. Είναι η πετρελαιοπηγή που θέλουν να μας πάρουν. Εμείς θα την διαφυλάξουμε και θα την εξυψώσουμε.
Ο ρόλος της παιδείας είναι διευρυμένος και άρρηκτα συνδεδεμένος με την πρόοδο και την ανάπτυξη. Είναι ένα σύνολο ηθικών, πνευματικών και κοινωνικών αξιών και όπως είχε πει και ο Πλάτωνας είναι θεραπευτική δύναμη ψυχής, κυβερνήτης του ανθρώπινου βίου και στυλοβάτης του πολιτισμού. Η παιδεία δεν έχει στεγανά και είναι λάθος να τη συνδέουμε μόνο με τη μετάδοση γνώσεων και δη τη μετάδοση ενός πακτωλού στείρων γνώσεων. Ειδικότερα στις μέρες της ύφεσης και της αποσάθρωσης που διανύουμε, η ανάγκη για μια παιδεία εξανθρωπισμένη είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Η ηθική υπόσταση της ανθρώπινης οντότητας έχει κατακερματιστεί και οι ανθρώπινες αξίες δυστυχώς εξατμίζονται. Οι ταχύτατες κοινωνικο-πολιτικές αλλαγές και η κρίση των αξιών έχουν συνθλίψει την παιδεία και τους στόχους τους, οι οποίοι πρέπει να επαναξιολογηθούν. Η μηχανιστική και στείρα αποστήθιση, η μη στοχευμένη μετάδοση γνώσεων και η μονόπλευρη εξειδίκευση βασισμένη σε στενές και στρεβλές εκπαιδευτικές υποδομές επιβάλλουν μια κοινωνική αναλγησία, η οποία αποτελεί τροχοπέδη για την ολοκλήρωση των νέων ανθρώπων. Χωρίς πολύπλευρη κοινωνική παιδεία είναι μαθηματικά βέβαιη η αποτελμάτωση, η αποστέωση και η αλλοίωση.
Στόχος των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ είναι μια ανθρωπιστική παιδεία με σκοπό την κοινωνικοποίηση, την άρτια πνευματική συγκρότηση, την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη διαμόρφωση ενός ώριμου και δημοκρατικού πολίτη. Επιπλέον, συμβάλλει στη διάπλαση κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, οι οποίοι θα έχουν όλα εκείνα τα απαραίτητα εφόδια που θα τους επιτρέπουν να απεμπολήσουν το δογματισμό, τις προκαταλήψεις, τον ολοκληρωτισμό και συντείνει στη διατήρηση της ελευθερίας, των ιδιαιτεροτήτων, της αυτοπραγμάτωσης και της αυτοσυνειδησίας.
Η πολιτική και κοινωνική συνείδηση αναδύονται μέσω της παιδείας. Ο μαθητής από πρώιμη ηλικία έρχεται σε επαφή με τις αξίες των θεσμών και τις δομές του πολιτικού συστήματος, δεχόμενος ποικίλα πολιτικά ερεθίσματα και ερχόμενος σε επαφή με τις ύψιστες δημοκρατικές αρχές του διαλόγου, της ελευθερίας του λόγου και του δικαιώματος του «εκλέγειν» και «εκλέγεσθαι».
Το κεφαλαιώδες αγαθό της παιδείας μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο και τροφό μια συνολικής και συλλογικής προσπάθειας για τη διασφάλιση μιας θεμελιώδους βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Μια νέα οπτική της παιδείας σε συνδυασμό με την επαναθεμελίωση των εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών αναγκών της σύγχρονης κοινωνίας θα έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη συλλογικού πνεύματος, στον εκμηδενισμό των ανισοτήτων, στην αύξηση της παραγωγικής ζωής καθώς και στην πλήρη ανάπτυξη και εφαρμογή των δεξιοτήτων.
Εργαζόμαστε προς μια κατεύθυνση που θα εξαλείψει την αλλοτριωμένη παιδεία και τις ασυνείδητες αποφάσεις που παρακωλύουν το έργο της. Ζητάμε ηθική και αξιοπρεπή παιδεία! Ζητάμε παιδεία και όχι μόνο εκπαίδευση! Αρνούμαστε να δεχτούμε ότι η παιδεία είναι μόνο η συστηματική διαδικασία μετάδοσης γνώσεων και δεξιοτήτων σε ένα συγκεκριμένο και περιορισμένο κατά κανόνα επαγγελματικό αντικείμενο. Δεν εννοούμε ότι θα διαγράψουμε τον όρο εκπαίδευση ή την επιστήμη. Το εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο θέλουμε να καταλήξουμε δεν πρέπει και δεν θα α παραλείπει την απαραίτητη επιστημονική και επαγγελματική εκπαίδευση για την ένταξη των πολιτών στην παραγωγή.
Το επίκαιρο αυτό εκπαιδευτικό σύστημα το ονομάζουμε Αριστοτέλειο Σύστημα Παιδείας.
Το σύστημα αυτό εξασφαλίζει την μεταφορά από κάθε γενεά στην επόμενη των στοιχείων της παράδοσης και του πολιτισμού των Ελλήνων ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η διάρκεια των πανανθρώπινων αξιών του Ελληνικού πολιτισμού ως όρος επιβίωσης.
Ας μην λησμονούμε αγαπητοί φίλοι και φίλες ότι το σύστημα παιδείας αντιπροσωπεύει μεταξύ άλλων, την εθνική ταυτότητα ενός λαού και αποτελεί παράλληλα το όχημα για την μεταφορά, δια μέσου των γενεών, των πολιτιστικών του στοιχείων και της παράδοσής του. Είναι επομένως εξ’ αρχής ζωτικής σημασίας για την ύπαρξη και συνέχιση του πολιτισμού μας.
Ειδικά το Αριστοτέλειο Σύστημα Παιδείας θα αποτελεί πλέον διαχρονικά την βάση για τη διαμόρφωση του ανθρώπου - πολίτη ως δημιουργού των κάθε είδους πνευματικών, πολιτικών, επιστημονικών και καλλιτεχνικών επιτευγμάτων και αξιών που ως άρρηκτο σύνολο παρελθόντος και παρόντος, η παγκόσμια διανόηση αποκαλεί Ελληνικό Πολιτισμό.
Σήμερα, η παγκοσμιοποίηση κάτω από την ομπρέλα ενός δήθεν πανανθρώπινου πολιτισμού επιδιώκει την επιβολή ισοπεδωτικών, ομογενοποιημένων πολιτισμικών προτύπων σε παγκόσμια κλίμακα με δόλωμα τα κοινωνικά αυτονόητα όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα και η οικολογική συνείδηση που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Στη βάση αυτή καλούνται οι λαοί να προσχωρήσουν με την προϋπόθεση βέβαια να απαρνηθούν τους δικούς τους ιδιαίτερους πολιτισμούς.
Με αλλεπάλληλες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις μεθοδεύτηκε συστηματικά η αποδυνάμωση της σχέσης του Ελληνικού λαού με την γλώσσα, τη θρησκεία, την ιστορία και τις παραδόσεις του. Τα αλληλοδιάδοχα «εκπαιδευτικά συστήματα» συνεχώς εξελίσσονται ετεροβαρώς με κοινό τους χαρακτηριστικό την περαιτέρω αποδυνάμωση της παιδείας προς όφελος της «κονσερβοποιημένης» εκπαίδευσης.
Με αυτές, λοιπόν, τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις απονευρώθηκε πολιτιστικά η Ελληνική Κοινωνία και δημιουργήθηκε πρόσφορο έδαφος για την επιβολή ενός συστήματος αξιών με επίκεντρο το χρήμα και την κατανάλωση με αποτέλεσμα την σημερινή οικονομική και κοινωνική κρίση.
Όπως είχε πει και ο Μέγας Βασίλειος, ο θεμελιωτής της Ελληνορθόδοξης παιδείας του οποίου η προσφορά στην παιδεία είναι αναμφισβήτητα σημαντική και αξιομνημόνευτη, η απομάκρυνση των ελληνορθόδοξων προτύπων από τα σχολεία μας οδήγησε την κοινωνία μας σε διλήμματα που παλαιότερα δεν υπήρχαν. Οι παραδοσιακές αξίες, οι αρχές και οι αρετές στην παιδεία εξαϋλώνονται εξαιτίας ενός δήθεν «μοντερνισμού».
Γι αυτό η απόφασή μας να αποτελέσει το Αριστοτέλειο Σύστημα Παιδείας αδιαμφισβήτητη προτεραιότητά μας, θεμελιώνει τις προϋποθέσεις για να αντιστραφεί η δυσμενής για τη χώρα και το λαό μας πορεία και να θωρακιστεί σε βάθος χρόνου ο Ελληνικός Πολιτισμός απέναντι στην πολιτιστική και οικονομική εισβολή. Η παιδεία θα αποτελέσει την ασπίδα προστασίας ενάντια στον επικείμενο αφανισμό που προωθείται έμμεσα.
Γνωρίζουμε ότι η αναγκαία αυτή αλλαγή απαιτεί προσπάθεια και χρόνο και όχι προχειρότητες. Είμαστε και πρόθυμοι και έτοιμοι να πράξουμε τα δέοντα. Όπως είπα, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις δεν γίνονται από τη μια στιγμή στην άλλη. Απαιτείται σωστός σχεδιασμός και μακρόπνοος. Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες θέλουμε- και θα το πράξουμε- μια παιδεία συνεχή, που θα ανακλά τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, που θα προβλέπει τις εξελίξεις σε βάθος χρόνου και θα είναι προσαρμοσμένη στην δική μας πραγματικότητα. Θα βάλουμε τέλος στην κακέκτυπη μετάφραση ξένων εκπαιδευτικών συστημάτων.
Τα σχολεία μας χρειάζονται περήφανους δασκάλους και καθηγητές, καταξιωμένους στη συνείδηση της κοινωνίας. Χρειαζόμαστε Πανεπιστήμια που αξιοποιούν τον ελληνικό νου μέσα από την έρευνα και αναδεικνύουν τις ικανότητες των παιδιών μας. Δεν θέλουμε πανεπιστήμια που απλά αποτελούν τον ενδιάμεσο σταθμό γα μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό. Είναι τυχαίο ότι οι έλληνες επιστήμονες διαπρέπουν στο εξωτερικό;
Η Φινλανδία ζητά 18.000 Έλληνες γιατρούς. Γιατί δεν έχουμε την ικανότητα ως κράτος να τους κρατήσουμε εδώ;
Επένδυση στην έρευνα είναι η μαγική λέξη. Αξιοποίηση όλων των υγιών δυνάμεων, άμεση και ορθολογική.
Η μνημονιακή συγκυβέρνηση καλύπτει τα κενά στα σχολεία με ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, της ελεημοσύνης δηλαδή που μας παρέχουν οι εταίροι μας. Αυτό σημαίνει ότι ο πιο παραγωγικός για το μέλλον τομέας μας λειτουργεί με τα χρήματα των άλλων και υπό τους δικούς τους όρους. Κι όταν οι κρουνοί κλείσουν; Τι θα γίνει; Χώρα που παραδίδει την παιδεία της στα χέρια ξένων δείχνει ότι δεν αξίζει την ύπαρξή της. Ως πότε η απώλεια της περηφάνιας;
Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες μέσα από το Κοινοβουλευτικό μας έργο έχουμε περίτρανα αποδείξει ότι παλεύουμε για το καλύτερο αύριο, για το ελληνικό αύριο, για το ορθόδοξο αύριο. Δεν είμαστε αρνητές των πάντων, είμαστε εκεί πάντα γα να ελέγξουμε και να διαφυλάξουμε. Πιστοί στις αρχές που ορίσαμε με το ιδρυτικό μας συνέδριο. Πιστοί σε αυτά που, μετά τη δημόσια διαβούλευση, ψηφίσαμε. Κινούμαστε απαρέγκλιτα στη γραμμή που εσείς χαράξατε. Είμαστε όμως κι ευέλικτοι, όπως οφείλει να είναι κάθε πολιτικός σχηματισμός που θέλει να εκφράζει τους ψηφοφόρους του. Ανοικτοί σε καινοτόμες ιδέες, αφουγκραζόμαστε τις κοινωνικές μεταβολές. Αυτό το πολιτικό σύστημα θέλουμε. Ευέλικτο και ταυτόχρονα φερέγγυο. Χωρίς αιφνιδιασμούς.
Έχουμε εκπονήσει άμεσα εφαρμόσιμο σχέδιο για διαρθρωτικές αλλαγές στο νηπιαγωγείο, το δημοτικό ώστε να αμβλυνθεί το χάσμα μετάβασης στο γυμνάσιο. Έχουμε προτάσεις για την πολυδιάστατη παιδεία κι όχι αυτή που είναι στοχευμένη στην παθητική εκμάθηση μοτίβων. Επιδιώκουμε την παράλληλη ανάπτυξη της αναλυτικής και συνθετικής ικανότητας. Θέλουμε τα παιδιά μας να μπορούν να κρίνουν μετά από δική τους σκέψη κι όχι συνειρμικά. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός απαιτείται συγκερασμός των αντιθέσεων και πολύπλευρη μάθηση με τα κατάλληλα βιβλία και τα ευέλικτα Αναλυτικά Προγράμματα. Το σχολείο πρέπει - και θα συμβεί- να μετατραπεί από χώρος ανίας και φύλαξης σε χώρο δημιουργίας και εξέλιξης.
Την επαύριο των εκλογών, όποτε κι αν αυτές γίνουν, είμαστε έτοιμοι με προτάσεις άμεσα υλοποιήσιμες, να παρέμβουμε δυναμικά και να σταματήσουμε την απαξίωση της παιδείας.
Θα χτίσουμε μια παιδεία βασισμένη στο ανθρωπιστικό ιδεώδες με ήθος και ψυχή, μακριά από σαθρές πολιτικές ιδεολογίες. Διανύουμε μια εποχή πνευματικής κρίσης, αλλά θα συστρατεύσουμε όλες τις δυνάμεις μας για να αναβαπτίσουμε και να αναβαθμίσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΞΟΥΛΙΔΟΥ – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β΄
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ 2o ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ