Του Σπύρου Δημητρέλη
Η απόλυτη αποτυχία της φορολογικής πολιτικής των μνημονίων θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αυτό που έγινε με τα τέλη κυκλοφορίας και την επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα ΙΧ υψηλού κυβισμού. Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι το μόνο που κατάφεραν οι αυξήσεις της φορολόγησης στην κατοχή ΙΧ ήταν να συγκρατήσουν την πτώση των φορολογικών εσόδων και όχι βέβαια να την αυξήσουν.

Ας δούμε τα στοιχεία αναλυτικά. Αυτήν την στιγμή ο συνολικός αριθμός οχημάτων που βρίσκονται στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 6,5 εκατομμύρια. Από αυτά το 1,2 εκατ. οχήματα βρίσκεται στο πάρκινγκ των ιδιοκτητών του οι οποίοι έχουν προχωρήσει στην κατάθεση πινακίδων. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για οχήματα μεγάλου κυβισμού που η χρήση τους έχει ουσιαστικά καταστεί ασύμφορη. Για παράδειγμα, σε ένα ΙΧ 3.200 κυβικών που ο ιδιοκτήτης του έκανε το λάθος να το αγοράσει το 2009 με τα κίνητρα που είχε δώσει τότε το υπουργείο Οικονομικών (μείωση των τελών ταξινόμησης) επιβαρύνεται κάθε χρόνο με τέλη κυκλοφορίας 1.150 ευρώ.
Επιπλέον, επιπλέον επιβαρύνεται με ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης που ανέρχεται σε 1.838 ευρώ. Δηλαδή ο συνολικός ετήσιος λογαριασμός για τον φορολογούμενο μόνο και μόνο για την κατοχή του αυτοκινήτου, χωρίς να υπολογιστούν τα ετήσια ασφάλιστρα, ανέρχεται σε 2.988 ευρώ.
Μόνο κάποιος ζάμπλουτος θα μπορούσε να συντηρήσει ένα όχημα όπως αυτό. Και τι έχει κάνει ο ιδιοκτήτης αυτού του οχήματος. Κατέθεσε τις πινακίδες περιμένοντας να αλλάξει το φορολογικό πλαίσιο ή προχώρησε στην πώλησή του σε κάποιον έμπορο ο οποίος κάνει εξαγωγές αυτοκινήτων. Άλλωστε, στην Ελλάδα αγοραστές για τα ΙΧ υψηλών κυβικών πλέον δεν υπάρχουν.
Δεν είναι τυχαίο ότι το 2009 είχε εισπραχθεί από τα τέλη κυκλοφορίας περίπου 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ ενώ φέτος η είσπραξη δεν προβλέπεται να ξεπεράσει το 1,1 δισ. ευρώ.
Το σχέδιο
Για να αυξήσει τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας και να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της πλήρους απαξίωσης των ΙΧ υψηλού κυβισμού που έχουν στην κατοχή τους οι φορολογούμενοι, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει ριζικές αλλαγές στη φορολόγηση. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζεται να μειωθούν δραστικά τα τέλη κυκλοφορίας και να αντισταθμιστούν οι δημοσιονομικές απώλειες με αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα κίνησης κατά 5 έως 10 λεπτά του ευρώ.