Απο το αγγλικό δίκαιο στην εκχώρηση του αιώνα Αυτό που νομοθέτησε η ελληνική Κυβέρνηση δεν θα μπορούσαν να το περιμένουν ούτε στα καλύτερα όνειρα τους οι δανειστές της Ελλάδας.
Αυτό
που νομοθέτησε η ελληνική Κυβέρνηση δεν θα μπορούσαν να το περιμένουν ούτε στα
καλύτερα όνειρα τους οι δανειστές της Ελλάδας.
Κατάφεραν ένα οφειλέτη να υπογράψει και να τους παράσχει ως εγγύηση όλο τον πλούτο μίας χώρας και επιπλέον πέτυχαν να έχουν στην διαχείριση του τον κύριο λόγο. Αν μάλιστα , σκεφτεί κανείς , ότι ο κ.Τσίπρας και οι συνεργάτες του κατακεραύνωναν τις προηγούμενες κυβερνήσεις επειδή υπέγραψαν την αποδοχή του αγγλικού δικαίου τότε σίγουρα θα πρέπει να μιλάμε για ένα θρίαμβο των δανειστών που δημιουργεί ιστορικό προηγούμενο για τους επόμενους οφειλέτες τους .Το δίχως άλλο ο κ. Σόιμπλε έβαλε τα γυαλιά στους πολιτικούς του προγόνους οι οποίοι ενάμισι αιώνα πριν έστειλαν τον στόλο τους στον Πειραιά για να εισπράξουν τα χρωστούμενα.
Κατάφεραν ένα οφειλέτη να υπογράψει και να τους παράσχει ως εγγύηση όλο τον πλούτο μίας χώρας και επιπλέον πέτυχαν να έχουν στην διαχείριση του τον κύριο λόγο. Αν μάλιστα , σκεφτεί κανείς , ότι ο κ.Τσίπρας και οι συνεργάτες του κατακεραύνωναν τις προηγούμενες κυβερνήσεις επειδή υπέγραψαν την αποδοχή του αγγλικού δικαίου τότε σίγουρα θα πρέπει να μιλάμε για ένα θρίαμβο των δανειστών που δημιουργεί ιστορικό προηγούμενο για τους επόμενους οφειλέτες τους .Το δίχως άλλο ο κ. Σόιμπλε έβαλε τα γυαλιά στους πολιτικούς του προγόνους οι οποίοι ενάμισι αιώνα πριν έστειλαν τον στόλο τους στον Πειραιά για να εισπράξουν τα χρωστούμενα.
Στο
νέο υπερταμείο, που ονομάζεται Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.
και εποπτεύεται ασφυκτικά από την Κομισιόν, μεταβιβάζονται σταδιακά σχεδόν όλες
οι μεγάλες ΔΕΚΟ και το μεγαλύτερο τμήμα της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου,
φεύγοντας από τον άμεσο έλεγχο της κυβέρνησης. Αυτό εξηγεί την αμηχανία της
κυβέρνησης και τη σύγχυση με τη λίστα των ΔΕΚΟ που μεταβιβάζονται στην Εταιρεία
Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), μιας από τις τέσσερις θυγατρικές του νέου
υπερταμείου. Οι άλλες τρεις είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), στην οποία θα
μεταβιβαστούν και κατά κυριότητα και κατά διαχείριση περίπου 70.000 ακίνητα του
υπουργείου Οικονομικών.
Το
υπερταμείο θα λειτουργεί υπό τον πλήρη έλεγχο του Εποπτικού Συμβουλίου και όχι
του υπουργείου Οικονομικών ή άλλου κυβερνητικού φορέα. Το δε Εποπτικό Συμβούλιο
θα αποτελείται από 5 μέλη, τα 3 εκ των οποίων επιλέγονται από τον υπουργό
Οικονομικών αλλά «κατόπιν σύμφωνης γνώμης Κομισιόν και ESM» και τα άλλα 2,
μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρός του, επιλέγονται από την Κομισιόν και τον ESM
κατόπιν σύμφωνης γνώμης του υπουργού Οικονομικών. Εάν συνεκτιμήσει κανείς και
την πρόβλεψη πως όλες οι αποφάσεις θα λαμβάνονται «κατόπιν θετικής ψήφου
τουλάχιστον τεσσάρων μελών», προκύπτει ακόμη πιο ξεκάθαρα η έκταση του ελέγχου
που αποκτούν οι Ευρωπαίοι πιστωτές στη λειτουργία του νέου ταμείου. Η δε γενική
συνέλευση, που χαρακτηρίζεται στο νομοσχέδιο ανώτατο όργανο, του μοναδικού
μετόχου δηλαδή του Δημοσίου, που εκπροσωπείται από τον υπουργό Οικονομικών, δεν
θα μπορεί να εκλέξει ή να ανακαλέσει διορισμό μελών του Δ.Σ. ούτε να εγκρίνει
το στρατηγικό σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ και του ΤΧΣ.
Στην
ΕΔΗΣ θα μεταβιβαστούν σε πρώτη φάση ο ΟΑΣΑ (αστικές συγκοινωνίες Αθήνας), οι
ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), οι ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος), ο
ΟΣΕ, το ΟΑΚΑ και τα ΕΛΤΑ. Στην αρχική εκδοχή του σχετικού παραρτήματος του
πολυνομοσχεδίου που κατέθεσε η κυβέρνηση, αναφερόταν επίσης ότι σε επόμενο
διάστημα θα μεταβιβαστούν στην ΕΔΗΣ η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ, η ΕΛΒΟ, η Αττικό Μετρό, η
ΔΕΗ και η εταιρεία Κτιριακές Υποδομές, ο κρατικός κατασκευαστικός φορέας. Η
δεύτερη ομάδα αποσύρθηκε λόγω αντιδράσεων, αλλά θα μεταβιβαστεί στην ΕΔΗΣ σε
επόμενη φάση, κάτι που προβλέπεται από το μνημόνιο. Σε κάθε περίπτωση, η
μεταβίβαση μιας ΔΕΚΟ στην ΕΔΗΣ δεν σημαίνει ότι αποκρατικοποιείται, αλλά ότι
κόβεται σε μεγάλο βαθμό ο ομφάλιος λώρος που τη συνδέει με την κυβέρνηση. Η ΔΕΗ
αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιχειρούμενης από τους δανειστές
παρέμβασης. Το 17% της Επιχείρησης παραμένει στο ΤΑΙΠΕΔ προς πώληση, ενώ το
υπόλοιπο 34% θα μεταβιβαστεί στην ΕΔΗΣ.
Στην
ΕΔΗΣ, επίσης, προβλέπεται πως μεταβιβάζονται «αυτοδικαίως» και συμβάσεις
παραχώρησης εταιρειών που αναφέρονται σε ειδικό παράρτημα, το οποίο μέχρι αργά
χθες το βράδυ επίσης δεν είχε δοθεί στη δημοσιότητα. Στο σκοτάδι κρατά η
κυβέρνηση και το νέο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development
Plan), το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει μεγάλες αλλαγές από εκείνο που
συμφωνήθηκε (και κρατήθηκε μυστικό) τον Ιούλιο του 2015. Δηλαδή περιλαμβάνονται
η πώληση του 17% της ΔΕΗ, του 35% των ΕΛΠΕ, του 65% της ΔΕΠΑ, του 23% της ΕΥΑΘ,
του 11% της ΕΥΔΑΠ, του 30% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», το 90% των
δικαιωμάτων ψήφου των ΕΛΤΑ και η ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων των
περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, του Αστέρα Βουλιαγμένης, της Αφάντου,
του ΔΕΣΦΑ, του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ όπως και νέες
αποκρατικοποιήσεις, μαρινών, της Εγνατίας Οδού, του 6%+4% του ΟΤΕ και περί τα
70 ακίνητα. Περί τα 900 ακίνητα που είχε το ΤΑΙΠΕΔ μεταφέρονται, πάντως, στο
νέο ταμείο.
Διαβαστε
και την εκδοχή της Κυβέρνησης όπως αυτή παρουσιαστηκε
σε non paper το οποίο κυκλοφόρησε την 20η Μαϊου(σσ το
δημοσιεύουμε αυτούσιο χωρίς περικοπές).Τα συμπεράσματα δικά σας:
"Διάρκεια
της Εταιρείας (99 έτη)
· Τα
99 έτη είναι συνήθης πρακτική για μεγάλους Οργανισμούς με μακροπρόθεσμους
στόχους.
· Ο
λόγος για τον οποίο η διάρκεια της Εταιρείας είναι μεγαλύτερος από τη διάρκεια
του δανείου είναι γιατί ο στόχος της είναι ευρύτερος από
τις κοντόφθαλμες ιδιωτικοποιήσεις, όπως γινόταν στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο
στόχος της Εταιρείας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της δημόσιας
περιουσίας με μακροπρόθεσμη προοπτική, στα
πλαίσια ενιαίας στρατηγικής, με στόχο την ανάπτυξη.
· Πρέπει
να γίνει κατανοητό ότι όσο πιο σύντομη είναι η διάρκεια ζωής της Εταιρείας, και
άρα όσο πιο σύντομα είναι αναγκασμένη να αποδώσει μέρος των εσόδων της για την
εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης δανειακής σύμβασης, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η
πίεση για επιδίωξη βραχυπρόθεσμων εσόδων (ιδιωτικοποιήσεις για άμεσες
αποπληρωμές). Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να αποφύγουμε διευρύνοντας τον ορίζοντα
λειτουργίας της Εταιρείας, ώστε τα έσοδα να προκύψουν από σωστή διαχείριση και
όχι ιδιωτικοποιήσεις. Ίσως αυτό είναι που ενοχλεί την αντιπολίτευση, ότι με
ρητό τρόπο έχει γίνει σαφές στον νόμο (Άρθρο 190, παρ. 2α)
ότι «[…] η Γενική Συνέλευση της Εταιρείας (ο Υπουργός
Οικονομικών) […]. Εγκρίνει,
[…] το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας και των άμεσων
θυγατρικών της […] που
περιλαμβάνει τους όποιους στόχους αξιοποίησης ή ιδιωτικοποίησης της
Εταιρείας […]). Συνεπώς, οποιαδήποτε
ιδιωτικοποίηση προτείνεται από τα διοικητικά όργανα της Εταιρείας πρέπει να
εγκριθεί από τον Υπουργό. Αυτό αφορά, φυσικά και τις ΔΕΚΟ
που εντάσσονται στο Ταμείο (θυμίζουμε: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΟΑΚΑ)
σχετικά με τις οποίες έχει παραχθεί αδιανόητη παραπληροφόρηση. Οι ΔΕΚΟ
αυτές δεν έχουν ενταχθεί στην Εταιρεία για
αποκρατικοποίηση.
· Υπενθυμίζεται
ότι το σκέλος των εσόδων της Εταιρείας που πηγαίνει στην απομείωση του
χρέους αφορά μόνο τις υποχρεώσεις του ν. 4336/2015 (τρίτη δανειακή
σύμβαση). Μετά την κάλυψή τους, και συνεπώς για το υπόλοιπο της ζωής της
Εταιρείας, η λειτουργία του θα αφορά καθαρά αναπτυξιακούς στόχους
Όλη
η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου μπαίνει στο Ταμείο;
· Στην
Εταιρεία δεν περνάει όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά ένα μέρος
της, ακίνητα του Υπουργείου Οικονομικών για
τα οποία, πλέον, η ΕΤΑΔ θα έχει την αρμοδιότητα να κάνει διοικητικές αποβολές.
Στο άρθρο 188 ορίζονται οι άμεσες θυγατρικές της Εταιρείας και στο παράρτημα
«Δ» ορίζονται ποιες ΔΕΚΟ περνάνε σε αυτό για διαχείριση
–επαναλαμβάνουμε ότι πουθενά στον νόμο δεν προβλέπεται πώληση των ΔΕΚΟ που
μπαίνουν στο Ταμείο!
Ποια
διαφορά έχει η αξιοποίηση από την ιδιωτικοποίηση;
· Τεράστια
η διαφορά! Κατ’ αρχάς μιλάμε για μακροπρόθεσμη διαχείριση. Οι ιδιωτικοποιήσεις
είναι μόνο ένα από τα πολλά εργαλεία που έχει στη διάθεσής της η Εταιρεία, και,
επαναλαμβάνουμε, δεν μπορούν να αποφασιστούν χωρίς την έγκριση του υπουργού.
· Το
Στρατηγικό Σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον μοναδικό μέτοχο, δηλαδή το
Ελληνικό Δημόσιο, και περιλαμβάνει τις γενικές στρατηγικές κατευθύνσεις που
παρέχονται από τον Υπουργό Οικονομικών.
· Το
μακροπρόθεσμο πλαίσιο εξασφαλίζει την αποφυγή «ξεπουλήματος».
Τα
έσοδα αφενός συμβάλλουν στην απομείωση του χρέους,
αφετέρου διοχετεύονται σε επενδύσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της
ανάπτυξης της οικονομίας, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα! Αυτό προβλέπεται ρητά στο Άρθρο 200 παρ.2 όπου αναφέρεται
ότι: «Ποσά τα οποία, […], χρησιμοποιούνται για επενδυτικούς σκοπούς μπορούν να
χρησιμοποιηθούν για τους ακόλουθους τύπους επενδύσεων:
(α) Επενδύσεις
που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας,
και
(β) Επενδύσεις
σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της».
Διοίκηση
της Εταιρείας - Εποπτικό Συμβούλιο - Διοικητικό Συμβούλιο
· Ανώτατο
όργανο της Εταιρείας είναι η Γενική Συνέλευση, δηλαδή ο Υπουργός Οικονομικών
(άρθρο 190, παρ.2).
· Η
πλειοψηφία στο Εποπτικό Συμβούλιο (3/5) ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.
· Ο
επικεφαλής (Πρόεδρος) του Εποπτικού Συμβουλίου δεν έχει επιπλέον αρμοδιότητες
από τα υπόλοιπα μέλη. Δεν έχει διπλή ψήφο, και δεν έχει
διαφορετικό σκοπό πέρα από την τήρηση του στόχου και της αποστολής της
Εταιρείας.
· Και
για τα δύο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών
με δικαίωμα βέτο (άρθρο 191 παρ. 2.β).
Τι
είναι / τι κάνει το Εποπτικό Συμβούλιο;
· Το
Εποπτικό Συμβούλιο εποπτεύει τη λειτουργία της Εταιρείας. Δεν ασκεί την
διοίκησή της. Την Διοίκηση την ασκεί το Διοικητικό Συμβούλιο, τα μέλη του
οποίου επιλέγονται από το Εποπτικό Συμβούλιο μέσα από μια διαφανή διαδικασία.
· Ο
Υπουργός Οικονομικών συμμετέχει στην επιλογή του Διευθύνοντος Συμβούλου σύμφωνα
(άρθρο 192 παρ. 1) για να διασφαλίσει ότι το πρόσωπο που επιλέγεται έχει τα
χαρακτηριστικά της μακροπρόθεσμης οπτικής για την Εταιρεία και τα περιουσιακά
στοιχεία που ανήκουν σε αυτή.
· Το
Διοικητικό Συμβούλιο, το όργανο που διοικεί το Εταιρεία, υποχρεούται να
συζητήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ετήσια έκθεση που καταρτίζει
(άρθρο 192, παρ. 2ιβ). Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο ελέγχεται από την Γενική
Συνέλευση, δηλαδή τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190).
· Το
στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο
190, παρ. 2α).
· Ρητή
αναφορά στο νόμο ότι οι ΔΕΚΟ θα επιδιώκουν τη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα
μέρη των επιχειρήσεων (π.χ. καταναλωτές, εργαζόμενους).
Το
Διοικητικό Συμβούλιο ορίζεται από την Κομισιόν;
· Όχι.
Η Εταιρεία είναι ελληνική, η διοίκησή της είναι ελληνική, εδρεύει στην Ελλάδα
και διέπεται από το ελληνικό δίκαιο.
Θα
γίνουν απολύσεις στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στο Εταιρεία;
· Ούτε
απολύσεις, ούτε αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ που θα
μπουν στο Εταιρεία. Αναφέρεται ρητά στον νόμο (άρθρο 197, παρ. 9).
Από
τις ιδιωτικοποιήσεις θα πηγαίνει το 50% για το χρέος και το 50% για την
ανάπτυξη. Υποστηρίζουν ότι το Ταμείο θα επενδύει στα ίδια τα περιουσιακά του
στοιχεία, από τα χρήματα που θα εισπράττει, προκειμένου να ανεβαίνει η αξία
τους και μετά θα τα πουλά. Αποτελεί αυτό αναπτυξιακή πολιτική;
· Οι
όποιες επενδυτικές αποφάσεις της Εταιρείας και των Θυγατρικών λαμβάνονται
σύμφωνα με την Επενδυτική Πολιτική της Εταιρείας, η οποία εγκρίνεται από το
Ελληνικό Δημόσιο.
· Οι
επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας είναι μόνο η μία πλευρά των
παρεχόμενων δυνατοτήτων. Η άλλη σημαντική πλευρά, η οποία σκοπίμως αποσιωπάται,
είναι οι επενδύσεις που έχουν ως στόχο την ανάπτυξη της
ελληνικής οικονομίας και αφορούν σημαντικούς τομείς από πλευράς κυβερνητικής
πολιτικής, οι οποίοι εγκρίνονται από τον μοναδικό μέτοχο. Αλλά
και οι επενδύσεις στα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας αποσκοπούν στην αύξηση
της αξίας τους, όχι μόνο για να πουληθούν, αλλά και για την αύξηση των εσόδων
από τη διαχείρισή τους και γενικότερα κάθε είδους αξιοποίηση."
COMMENTS