Κάθε χρόνο,, το 53 % των θανάτων που συνδέονται με την εργασία αποδίδονται στον καρκίνο.
Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα
Ο καρκίνος είναι η πρώτη αιτία θανάτων που συνδέονται με την εργασία στην ΕΕ. Κάθε χρόνο,, το 53 % των θανάτων που συνδέονται με την εργασία αποδίδονται στον καρκίνο. Σύμφωνα με έκθεση του Ολλανδικού Εθνικού Ινστιτούτου για τη Δημόσια Υγεία και το Περιβάλλον (RIVM), του 2016, 91 500-150 500 άτομα διαγνώστηκαν το 2012 για πρώτη φορά με καρκίνο, ο οποίος προκλήθηκε από προηγούμενη έκθεσή τους σε καρκινογόνες ουσίες στον χώρο εργασίας.
Έτσι, η Ευρωπαική Επιτροπή με νέα οδηγία που προτείνει, τροποποιεί την οδηγία 2004/37/ΕΚ σχετικά με την προστασία των εργαζομένων από τους κινδύνους που συνδέονται με την έκθεση σε καρκινογόνους ή μεταλλαξιογόνους παράγοντες κατά την εργασία.
Η πρόταση οδηγίας αποσκοπεί στη βελτίωση της προστασίας της υγείας των εργαζομένων μέσω του περιορισμού της επαγγελματικής έκθεσης σε καρκινογόνους χημικούς παράγοντες, στην παροχή περισσότερης σαφήνειας και στην εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τους οικονομικούς φορείς.
Αποτελεί μία από τις δράσεις προτεραιότητας που προσδιορίζονται στο πρόγραμμα εργασίας της Επιτροπής για το 2016.
Με τη σχετική πρωτοβουλία, η Επιτροπή υλοποιεί τη δέσμευσή της για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας του πλαισίου της ΕΕ για την προστασία των εργαζομένων. Στις προθέσεις της είναι να συνεχίσει το σημαντικό αυτό έργο και να διεξαγάγει περαιτέρω εκτιμήσεις επιπτώσεων, με σκοπό να προτείνει οριακές τιμές για επιπλέον καρκινογόνους παράγοντες.
Αποτελεί μία από τις δράσεις προτεραιότητας που προσδιορίζονται στο πρόγραμμα εργασίας της Επιτροπής για το 2016.
Με τη σχετική πρωτοβουλία, η Επιτροπή υλοποιεί τη δέσμευσή της για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας του πλαισίου της ΕΕ για την προστασία των εργαζομένων. Στις προθέσεις της είναι να συνεχίσει το σημαντικό αυτό έργο και να διεξαγάγει περαιτέρω εκτιμήσεις επιπτώσεων, με σκοπό να προτείνει οριακές τιμές για επιπλέον καρκινογόνους παράγοντες.
Μεταξύ άλλων, η Επιτροπή στο σχετικό κείμενο αναφέρει:
Οι εκτιμήσεις σχετικά με την πρόσφατη και τη μελλοντική επιβάρυνση από τις επαγγελματικές ασθένειες δείχνουν ότι ο καρκίνος που συνδέεται με την εργασία αποτελεί –και θα συνεχίσει να αποτελεί και στο μέλλον– πρόβλημα, ως αποτέλεσμα της έκθεσης των εργαζομένων σε καρκινογόνους παράγοντες. Ο καρκίνος είναι η πρώτη αιτία θανάτων που συνδέονται με την εργασία στην ΕΕ. Ετησίως, το 53 % των θανάτων που συνδέονται με την εργασία αποδίδονται στον καρκίνο.
Σύμφωνα με έκθεση του Ολλανδικού Εθνικού Ινστιτούτου για τη Δημόσια Υγεία και το Περιβάλλον (RIVM), του 2016, 91 500-150 500 άτομα διαγνώστηκαν το 2012 για πρώτη φορά με καρκίνο, ο οποίος προκλήθηκε από προηγούμενη έκθεσή τους σε καρκινογόνες ουσίες στον χώρο εργασίας. Το 2012 ,57 700-106 500 άτομα πέθαναν ως αποτέλεσμα καρκίνου συνδεόμενου με την εργασία. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ώρα στην ΕΕ 7-12 άτομα πεθαίνουν από καρκίνο λόγω έκθεσης σε καρκινογόνες ουσίες στην εργασία κατά το παρελθόν.
Σύμφωνα με έκθεση του Ολλανδικού Εθνικού Ινστιτούτου για τη Δημόσια Υγεία και το Περιβάλλον (RIVM), του 2016, 91 500-150 500 άτομα διαγνώστηκαν το 2012 για πρώτη φορά με καρκίνο, ο οποίος προκλήθηκε από προηγούμενη έκθεσή τους σε καρκινογόνες ουσίες στον χώρο εργασίας. Το 2012 ,57 700-106 500 άτομα πέθαναν ως αποτέλεσμα καρκίνου συνδεόμενου με την εργασία. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ώρα στην ΕΕ 7-12 άτομα πεθαίνουν από καρκίνο λόγω έκθεσης σε καρκινογόνες ουσίες στην εργασία κατά το παρελθόν.
Η Επιτροπή έκανε ένα πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων εγκρίνοντας, στις 13 Μαΐου 2016, νομοθετική πρόταση για την τροποποίηση της οδηγίας 2004/37/ΕΚ σχετικά με την προστασία των εργαζομένων από τους κινδύνους που συνδέονται με την έκθεση σε καρκινογόνους ή μεταλλαξιογόνους παράγοντες κατά την εργασία «η οδηγία» με σκοπό την αναθεώρηση ή τη θέσπιση οριακών τιμών έκθεσης για 13 χημικούς παράγοντες.
Σύμφωνα με το άρθρο 16 της οδηγίας, το Συμβούλιο καθορίζει αυτές τις οριακές τιμές βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων επιστημονικών και τεχνικών δεδομένων, για όλους εκείνους τους καρκινογόνους ή μεταλλαξιογόνους παράγοντες για τους οποίους αυτό είναι δυνατό, στο παράρτημα III της οδηγίας. Σύμφωνα με το άρθρο 17 παράγραφος 1 της οδηγίας, τα παραρτήματα I και III της οδηγίας δύνανται να τροποποιηθούν μόνο σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 153 παράγραφος 2 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης («ΣΛΕΕ») (συνήθης νομοθετική διαδικασία).
Σύμφωνα με το άρθρο 16 της οδηγίας, το Συμβούλιο καθορίζει αυτές τις οριακές τιμές βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων επιστημονικών και τεχνικών δεδομένων, για όλους εκείνους τους καρκινογόνους ή μεταλλαξιογόνους παράγοντες για τους οποίους αυτό είναι δυνατό, στο παράρτημα III της οδηγίας. Σύμφωνα με το άρθρο 17 παράγραφος 1 της οδηγίας, τα παραρτήματα I και III της οδηγίας δύνανται να τροποποιηθούν μόνο σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 153 παράγραφος 2 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης («ΣΛΕΕ») (συνήθης νομοθετική διαδικασία).
Τώρα η Επιτροπή κάνει ένα ακόμα βήμα σε μια μακροπρόθεσμη διαδικασία επικαιροποίησης της οδηγίας όσον αφορά 7 επιπλέον καρκινογόνους παράγοντες και προτείνει τον καθορισμό οριακών τιμών και/ή ενδείξεων «δέρμα». Σύμφωνα με την εκτίμηση επιπτώσεων, αυτό υπολογίζεται ότι θα οδηγήσει σε αυξημένη προστασία για τουλάχιστον 4 εκατομμύρια εργαζομένους και βελτιωμένη σαφήνεια για εργοδότες και αρμόδιους για την επιβολή της νομοθεσίας φορείς. Εκτιμάται ότι οι δύο προτάσεις από κοινού θα αποτρέψουν περισσότερους από 100 000 θανάτους λόγω καρκίνου συνδεόμενου με την εργασία.
Σύμφωνα με το άρθρο 16 της οδηγίας, η Επιτροπή συνεχίζει το έργο της για τον καθορισμό περαιτέρω οριακών τιμών και, επί του παρόντος, πρόσθετοι χημικοί παράγοντες είναι υπό αξιολόγηση ενόψει μελλοντικής τροποποίησης της οδηγίας.
Οι διατάξεις της οδηγίας εφαρμόζονται σε οποιονδήποτε χημικό παράγοντα πληροί τα κριτήρια ταξινόμησης ως καρκινογόνου παράγοντα κατηγορίας 1A ή 1B τα οποία ορίζονται στο παράρτημα I του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1272/2008 (κανονισμός CLP) . Ο εν λόγω κανονισμός παραθέτει «εναρμονισμένες» (υποχρεωτικές) ταξινομήσεις 1017 χημικών ουσιών ως καρκινογόνων κατηγορίας 1 («γνωστά ή υποτιθέμενα καρκινογόνα για τον άνθρωπο») με βάση επιδημιολογικά στοιχεία και/ή στοιχεία που αφορούν ζώα . Μια άλλη σημαντική διαδικασία ταξινόμησης, από τον Διεθνή Οργανισμό Ερευνών για τον Καρκίνο («IARC»), έχει ταυτοποιήσει σχεδόν 500 παράγοντες με καρκινογόνο δράση για τον άνθρωπο (ομάδα 1· 118 παράγοντες), με δυνητική καρκινογόνο δράση για τον άνθρωπο (ομάδα 2A· 75) ή ενδεχομένως καρκινογόνους για τον άνθρωπο (ομάδα 2B· 288) .
Οι διατάξεις της οδηγίας εφαρμόζονται επίσης σε οποιαδήποτε ουσία, μείγμα ή διαδικασία αναφέρεται στο παράρτημα Ι της εν λόγω οδηγίας, καθώς και σε οποιαδήποτε ουσία ή μείγμα εκλύεται μέσω διαδικασίας που αναφέρεται στο εν λόγω παράρτημα. Επί του παρόντος, το παράρτημα Ι της οδηγίας περιλαμβάνει κατάλογο καθορισμένων διεργασιών και ουσιών που προέρχονται από τις εν λόγω μεθόδους. Σκοπός του καταλόγου αυτού είναι να αποσαφηνίζεται, για τους εργαζομένους, τους εργοδότες και τους αρμόδιους για την επιβολή της νομοθεσίας φορείς, αν ένας δεδομένος χημικός παράγοντας ή μέθοδος, εφόσον δεν έχει ταξινομηθεί με άλλον τρόπο σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1272/2008, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας. Επί του παρόντος, το παράρτημα I έχει πέντε καταχωρίσεις.
Η οδηγία ορίζει έναν αριθμό γενικών ελάχιστων απαιτήσεων για την εξάλειψη ή τον περιορισμό της έκθεσης στο σύνολο των καρκινογόνων και μεταλλαξιογόνων παραγόντων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της. Οι εργοδότες πρέπει να προσδιορίζουν και να αξιολογούν τους κινδύνους, για τους εργαζομένους, που συνδέονται με την έκθεση σε συγκεκριμένους καρκινογόνους (και μεταλλαξιογόνους) παράγοντες στον χώρο εργασίας και πρέπει να προλαμβάνουν την έκθεση όταν εκδηλώνονται κίνδυνοι. Στις περιπτώσεις όπου αυτό είναι τεχνικά εφικτό, απαιτείται η υποκατάσταση με μη επικίνδυνη ή λιγότερο επικίνδυνη διεργασία ή χημικό παράγοντα. Αν η υποκατάσταση δεν είναι τεχνικά εφικτή, οι χημικοί καρκινογόνοι παράγοντες πρέπει, στον βαθμό που αυτό είναι τεχνικά εφικτό, να παρασκευάζονται και να χρησιμοποιούνται εντός κλειστού συστήματος, ώστε να αποτρέπεται η έκθεση. Στις περιπτώσεις όπου αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό, η έκθεση των εργαζομένων πρέπει να περιορίζεται στο χαμηλότερο επίπεδο που είναι τεχνικά εφικτό. Αυτή είναι η υποχρέωση ελαχιστοποίησης δυνάμει του άρθρου 5 παράγραφος 2 και του άρθρου 5 παράγραφος 3 της οδηγίας.
Πέραν αυτών των γενικών ελάχιστων απαιτήσεων, η οδηγία ορίζει με σαφήνεια ότι ο καθορισμός οριακών τιμών επαγγελματικής έκθεσης για την έκθεση διά της εισπνοής σε συγκεκριμένα καρκινογόνα και μεταλλαξιογόνα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του μηχανισμού για την προστασία των εργαζομένων . Ωστόσο, αντίστοιχες τιμές πρέπει να οριστούν και για τους χημικούς παράγοντες για τους οποίους δεν υφίστανται τέτοιες τιμές, καθώς και να αναθεωρούνται κάθε φορά που αυτό καθίσταται δυνατόν με βάση τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα . Οριακές τιμές επαγγελματικής έκθεσης για συγκεκριμένους καρκινογόνους ή μεταλλαξιογόνους παράγοντες ορίζονται στο παράρτημα III της οδηγίας. Επί του παρόντος, το παράρτημα III έχει τρεις καταχωρίσεις.
Οι οριακές τιμές επαγγελματικής έκθεσης που ορίζονται δυνάμει της οδηγίας θα πρέπει, κατά περίπτωση, να αναθεωρούνται, ώστε να λαμβάνονται υπόψη νέα επιστημονικά δεδομένα, βελτιώσεις στις τεχνικές μέτρησης, μέτρα διαχείρισης κινδύνων και λοιποί συναφείς παράγοντες.
Βάσει αυτών, προτείνεται η λήψη δύο συγκεκριμένων μέτρων:
α)Η συμπερίληψη, στο παράρτημα I της οδηγίας, εργασίας που περιλαμβάνει έκθεση σε έλαια τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί προηγουμένως σε κινητήρες εσωτερικής καύσης για τη λίπανση και την ψύξη των κινητών μερών εντός του κινητήρα και ο καθορισμός αντίστοιχης ένδειξης «δέρμα» στο μέρος B του παραρτήματος III της οδηγίας
Ο Διεθνής Οργανισμός Ερευνών για τον Καρκίνο («IARC») αξιολόγησε την καρκινογόνο δράση των «ορυκτελαίων» το 1983 και το 1987 και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν επαρκή στοιχεία, από μελέτες σε ανθρώπους, ότι είναι καρκινογόνα για τον άνθρωπο τα ορυκτέλαια (που περιέχουν διάφορα πρόσθετα και προσμείξεις) τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί σε επαγγέλματα όπως η σελφ-άκτινγκ κλώση, η μηχανουργική κατεργασία μετάλλων και η κατεργασία γιούτας. Αυτή η αξιολόγηση του IARC καλύπτει επίσης ορυκτέλαια που έχουν χρησιμοποιηθεί σε κινητήρες. Η τελική αξιολόγηση του IARC δεν αναφέρει ρητά τον όρο «ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων», αλλά καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν επαρκή στοιχεία, από μελέτες σε ανθρώπους, ότι τα «ανεπεξέργαστα και ελαφρώς επεξεργασμένα ορυκτέλαια» είναι καρκινογόνα για τον άνθρωπο (IARC ομάδα 1). Ο IARC αναθεώρησε την αξιολόγηση με βάση νέα δεδομένα στο Monograph 100F (2012) και διατήρησε την εν λόγω κατηγοριοποίηση σε σχέση με τον καρκίνο του δέρματος. Η επιστημονική επιτροπή για τα όρια επαγγελματικής έκθεσης («SCOEL») αξιολόγησε τις επιπτώσεις στην υγεία των εργαζομένων, κατά την εργασία, από «ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων», τα οποία ορίζονται ως «έλαια που έχουν χρησιμοποιηθεί προηγουμένως σε κινητήρες εσωτερικής καύσης για τη λίπανση και την ψύξη των κινητών μερών εντός του κινητήρα» (στο εξής, «ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων»). Λαμβάνοντας υπόψη την αξιολόγηση του IARC, η SCOEL, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «τα ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων» είναι καρκινογόνοι παράγοντες ομάδας Α, χωρίς ένδειξη για κατώτατο όριο βάσει του τρόπου δράσης .
Η ένδειξη «δέρμα», που θα οριστεί στο μέρος B του παραρτήματος III και η οποία προτείνεται στην παρούσα πρωτοβουλία, αποτέλεσε ένθερμη σύσταση της SCOEL, η οποία εκτίμησε ότι η επαγγελματική έκθεση σε ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων γίνεται μέσω της δερματικής οδού. Η ένδειξη, που υποδεικνύει την πιθανότητα σημαντικής διείσδυσης μέσω του δέρματος, εγκρίθηκε από τη Συμβουλευτική Επιτροπή για την Ασφάλεια και την Υγεία στον Χώρο Εργασίας (ACSH).
Τα ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων δεν διατίθενται στην αγορά, αλλά προέρχονται από διεργασίες και, ως εκ τούτου, δεν ταξινομούνται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1272/2008. Ωστόσο, η οδηγία προβλέπει να περιλαμβάνονται στο παράρτημα I ουσίες ή μείγματα ή διεργασίες καθώς και ουσίες ή μείγματα τα οποία εκλύονται μέσω διεργασίας που αναφέρεται στο εν λόγω παράρτημα και τα οποία, παρότι δεν υπόκεινται σε υποχρέωση ταξινόμησης σύμφωνα με τον εν λόγω κανονισμό, πληρούν τα κριτήρια ταξινόμησης ως καρκινογόνων. Τα ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία.
β)Ο καθορισμός, στο παράρτημα III, οριακών τιμών οι οποίες συμπληρώνονται από ενδείξεις «δέρμα» για 5 επιπλέον καρκινογόνους παράγοντες, καθώς και ενδείξεων «δέρμα» ανεξαρτήτως οριακών τιμών για 2 καρκινογόνους παράγοντες, περιλαμβανομένων των ορυκτελαίων ως χρησιμοποιημένων ελαίων κινητήρων.
Οι διαθέσιμες πληροφορίες, περιλαμβανομένων των επιστημονικών δεδομένων, επιβεβαιώνουν την ανάγκη να συμπληρωθεί το παράρτημα III με οριακές τιμές οι οποίες συνοδεύονται από ενδείξεις «δέρμα» για 5 επιπλέον καρκινογόνους παράγοντες. Η SCOEL υπέβαλε συστάσεις γι’ αυτούς τους καρκινογόνους παράγοντες. Για 2 καρκινογόνους παράγοντες , η SCOEL διαπίστωσε τη δυνατότητα σημαντικής διείσδυσης μέσω του δέρματος και συνέστησε τον καθορισμό ενδείξεων «δέρμα». Η γνώμη της επιτροπής ACSH ζητήθηκε για όλες τις πτυχές της παρούσας πρότασης, σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 2 στοιχείο στ) της απόφασης του Συμβουλίου της 22ας Ιουλίου 2003 . Όσον αφορά τις προτεινόμενες τιμές, κατόπιν διαβούλευσης με την ACSH, ελήφθησαν υπόψη παράγοντες κοινωνικοοικονομικής σκοπιμότητας.
•Συνοχή με ισχύουσες διατάξεις στον τομέα πολιτικής
Η διασφάλιση ασφαλούς και υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος για τους εργαζομένους στην ΕΕ αποτελεί στρατηγικό στόχο της Επιτροπής, σύμφωνα με ανακοίνωσή της σχετικά με το στρατηγικό πλαίσιο της ΕΕ για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία κατά την περίοδο 2014-2020 . Μία από τις κύριες προκλήσεις που αναγνωρίζονται στο στρατηγικό πλαίσιο είναι η βελτίωση της πρόληψης των επαγγελματικών ασθενειών μέσω της αντιμετώπισης υφιστάμενων, νέων και αναδυόμενων κινδύνων.
Η νέα πρωτοβουλία εντάσσεται στις προτεραιότητες της Επιτροπής για βαθύτερη και δικαιότερη ενιαία αγορά, ιδίως όσον αφορά την κοινωνική της διάσταση. Ευθυγραμμίζεται με το έργο της Επιτροπής για την καθιέρωση μιας δίκαιης και πραγματικά πανευρωπαϊκής αγοράς εργασίας, που θα παρέχει στους εργαζομένους αξιοπρεπή προστασία και βιώσιμες θέσεις εργασίας . Αυτό συμπεριλαμβάνει την προστασία της υγείας και της ασφάλειας στην εργασία, την κοινωνική προστασία και τα δικαιώματα που απορρέουν από τις συμβάσεις απασχόλησης.
Η οδηγία 89/391/ΕΟΚ («οδηγία-πλαίσιο») για την υγεία και την ασφάλεια κατά την εργασία και η οδηγία 98/24/ΕΚ σχετικά με κινδύνους οφειλομένους σε χημικούς παράγοντες κατά την εργασία ισχύουν ως γενική νομοθεσία, με την επιφύλαξη τυχόν αυστηρότερων και/ή ειδικότερων διατάξεων που περιλαμβάνονται στην οδηγία.
•Συνοχή με άλλες πολιτικές της Ένωσης
Η βελτίωση των συνθηκών εργασίας, η πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων ή επαγγελματικών ασθενειών και η προαγωγή της υγείας των εργαζομένων καθ’ όλη τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου αποτελούν βασικές αρχές που ευθυγραμμίζονται με τη φιλοδοξία για την επίτευξη ενός «τριπλού Α» στις κοινωνικές επιδόσεις της Ευρώπης, όπως έχει οριστεί από τον Πρόεδρο Juncker στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές του. Έχουν επίσης θετικό αντίκτυπο στην παραγωγικότητα και στην ανταγωνιστικότητα και αποτελούν προϋπόθεση για την επιμήκυνση της διάρκειας του εργασιακού βίου σύμφωνα με τους στόχους της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» για μια έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη .
Από τους 7 καρκινογόνους παράγοντες που εξετάζονται στην πρόταση,οδηγίας τρεις έχουν προστεθεί στον κατάλογο υποψήφιων προς αδειοδότηση αναγνωρισμένων «ουσιών που προκαλούν πολύ μεγάλη ανησυχία» (SVHC), όπως αυτές ορίζονται δυνάμει του άρθρου 59 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1907/2006 για την καταχώριση, την εκτίμηση, την αδειοδότηση και τους περιορισμούς των χημικών προϊόντων («REACH»), και έχουν ακολούθως συμπεριληφθεί στο παράρτημα XIV του REACH για την αδειοδότηση: το διχλωροαιθυλένιο (EDC)· η 4,4’ -μεθυλενοδιανιλίνη (MDA) και το τριχλωροαιθυλένιο (TCE).
Το βενζο[a]πυρένιο συμπεριλήφθηκε πρόσφατα στον κατάλογο υποψήφιων προς αδειοδότηση αναγνωρισμένων ουσιών SVHC. Ως μέλος της ομάδας «πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες» (ΠΑΥ), το βενζο[a]πυρένιο αναγράφεται επίσης στο παράρτημα XVII του REACH (Περιορισμοί στην παρασκευή, τη διάθεση στην αγορά και τη χρήση ορισμένων επικίνδυνων ουσιών, μειγμάτων και αντικειμένων) όσον αφορά τη διάθεση στην αγορά ελαίων αραίωσης ή τη χρήση τους στην παραγωγή ελαστικών ή κατασκευαστικών μερών ελαστικών επάνω από μια ορισμένη συγκέντρωση.
Η οδηγία και ο κανονισμός REACH είναι, από νομική άποψη, αμοιβαία συμπληρωματικοί. Η οδηγία-πλαίσιο, η οποία εφαρμόζεται ως γενική νομοθεσία στον τομέα που καλύπτεται από την οδηγία, προβλέπει ότι εφαρμόζεται με την επιφύλαξη των υφιστάμενων ή μελλοντικών εθνικών και ενωσιακών διατάξεων που είναι ευνοϊκότερες όσον αφορά την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων στην εργασία. Ο κανονισμός REACH αναφέρει επίσης ότι εφαρμόζεται με την επιφύλαξη της νομοθεσίας περί προστασίας των εργαζομένων, στην οποία περιλαμβάνεται και η οδηγία.
Στο πλαίσιο της συμπληρωματικής λειτουργίας της οδηγίας και του κανονισμού REACH, προτείνεται να οριστούν οριακές τιμές δυνάμει της οδηγίας για τους ακόλουθους λόγους:
–Τα ορυκτέλαια ως χρησιμοποιημένα έλαια κινητήρων και τα μείγματα πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων που περιέχουν βενζο[a]πυρένιο τα οποία είναι καρκινογόνα κατά την έννοια της οδηγίας 2004/37/EΚ και προέρχονται από διεργασίες βρίσκονται εκτός του πεδίου εφαρμογής του REACH.
–Μεταξύ των τριών καρκινογόνων παραγόντων που περιλαμβάνονται στην πρόταση οδηγίας, και που υπόκεινται επίσης σε αδειοδότηση δυνάμει του REACH, δύο ουσίες χρησιμοποιούνται κυρίως ως ενδιάμεσα προϊόντα , δηλ. παρασκευάζονται και καταναλώνονται ή χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο χημικών διεργασιών με σκοπό να μετατραπούν σε άλλη ουσία. Ως τέτοιες, εξαιρούνται από την απαίτηση αδειοδότησης. Ωστόσο, η επαγγελματική έκθεση σε ενδιάμεσα προϊόντα θα μπορούσε να συμβεί για παράδειγμα στη διάρκεια καθαρισμού, συντήρησης, δειγματοληψίας κ.λπ., όπου ενδέχεται να υπάρχουν υπολείμματα και/ή όπου η ροή της διεργασίας διακόπτεται και ο περιορισμός ενδέχεται να υπονομεύεται.
–Για το διβρωμοαιθυλένιο, η ανάλυση επιλογών διαχείρισης κινδύνου (RMOA) της 16ης Ιουλίου 2015 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, ενώ ήταν δυνατό να προταθεί η αναγνώριση της ουσίας ως ουσίας που προκαλεί πολύ μεγάλη ανησυχία για συμπερίληψη στον κατάλογο υποψήφιων ουσιών για δυνητική προτεραιοποίηση στο παράρτημα XIV του REACH, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι είναι καλύτερο να αντιμετωπιστεί η κύρια χρήση της ουσίας ως μη ενδιάμεσου προϊόντος, δηλ. ως προσθέτου σε βενζίνη αεροπλάνων με μόλυβδο, σε διεθνές επίπεδο και/ή δυνάμει άλλης νομοθεσίας της ΕΕ εκτός του REACH.
–Οι οριακές τιμές αποτελούν σημαντικό τμήμα της οδηγίας και της γενικότερης προσέγγισης όσον αφορά την ασφάλεια και την υγεία στην εργασία για τη διαχείριση των χημικών κινδύνων.
–Η οδηγία καλύπτει κάθε χρήση χημικού παράγοντα στον χώρο εργασίας κατά τη διάρκεια ολόκληρου του κύκλου ζωής του, καθώς και την έκθεση των εργαζομένων σε καρκινογόνους παράγοντες που εκλύονται στο πλαίσιο οποιασδήποτε εργασιακής δραστηριότητας, είτε παράγονται σκόπιμα είτε όχι και ανεξαρτήτως του αν διατίθενται ή όχι στην αγορά.
–Οριακές τιμές επαγγελματικής έκθεσης για καρκινογόνους παράγοντες καθορίζονται μέσω ενδελεχούς διαδικασίας –η οποία σε τελικό στάδιο καταλήγει στον συννομοθέτη για έγκριση– βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων επιστημονικών και τεχνικών δεδομένων και διαβούλευσης με τους ενδιαφερομένουπηγη: elzoni.gr
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Tο greek1.blogspot.com δημοσιεύει άρθρα της καθημερινότητας και της πολιτικής μέσα
από τα οποία ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του.
Kείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Kείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, ή ότιάλλο
παρακαλούμε ενημερώστε μας στο 1greek.wordpress.com@gmail.com
για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί
να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα που δημοσιεύονται
εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις
των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Ο διαχειριστής του ιστολόγιου δεν ευθύνεται για τα σχόλια και τους δεσμούς που περιλαμβάνει. Τονίζουμε ότι υφίσταται μετριασμός των σχολίων και παρακαλούμε πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
● Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
● Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
COMMENTS