Πώς θα γίνεται η εισαγωγή με το εθνικό απολυτήριο από το 2020. Περιορισμός σε ιατρικές και πολυτεχνικές σχολές, τονίζει σε συνέντευξή του ο υπ. Παιδείας Κ. Γαβρόγλου
Από τον Αντώνη Τριανταφύλλου
Την αισιοδοξία του για τη δημιουργία ενός νέου τοπίου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα διαμορφωθεί μέσα από τη σταδιακή εφαρμογή της ελεύθερης πρόσβασης στις σχολές, εκτός των ιατρικών και πολυτεχνικών, για τις οποίες ο αριθμός θα είναι κλειστός, και τη δημιουργία νέων τμημάτων, ύστερα από σχετικές προτάσεις των πανεπιστημίων όπου θα μπορεί να εισαχθεί επιπλέον αριθμός φοιτητών, εκφράζει μιλώντας στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο υπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου.
Διαβεβαιώνει ότι, με χρονικό ορίζοντα έναρξης το 2020, η πρόσβαση στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα γίνεται με το απολυτήριο λυκείου και η εξεταστική δοκιμασία, αποδραματοποιημένη πλέον, θα είναι ένα μέρος του συνολικού βαθμού του απολυτηρίου. Ο Κώστας Γαβρόγλου υπεραμύνεται της επαναφοράς του ασύλου και τονίζει ότι «η σημερινή δημοκρατική κοινωνία δεν έχει κανέναν λόγο να φοβάται το πανεπιστημιακό άσυλο».
Καθησυχάζει δε την εκπαιδευτική κοινότητα, λέγοντας ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης των δομών της εκπαίδευσης δεν θα φέρει αλλαγές στον αριθμό των σχολικών μονάδων. Ωστόσο, από τη σχετική απάντηση του υπουργού δεν προκύπτει αισιοδοξία για μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, καθώς ακόμα επικρέμεται η «σπάθη» των θεσμών.
Κύριε υπουργέ, έχετε μιλήσει για ορίζοντα τριετίας σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στη δομή του λυκείου. Ενας μαθητής που φοιτά τώρα στην Α' Λυκείου μπορεί να γνωρίζει με ποιο σύστημα θα μπει στο πανεπιστήμιο σε δύο χρόνια; Με το Εθνικό Απολυτήριο ή με εξετάσεις, όπως οι πανελλαδικές, θα γίνεται η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
Οι μαθητές της σημερινής Α’ Λυκείου, που θα είναι στη Γ’ Λυκείου τη σχολική χρονιά 2019-2020, θα εισαχθούν στα ΑΕΙ με βάση το νέο σύστημα που θα προκύψει από την αναμόρφωση του λυκείου.
Εχω πει πολλές φορές ότι εμείς μιλάμε για επανασυγκρότηση της Γ’ Λυκείου, που σήμερα ως τάξη δεν υπάρχει. Η πρότασή μας, η οποία αποτελεί και τη βάση του διαλόγου, είναι ότι, έπειτα από μια διαδικασία πολλαπλού ελέγχου ως προς την απόδοση των μαθητών, διαμορφώνεται ένας τελικός βαθμός απολυτηρίου στη Γ’ Λυκείου. Τι περιλαμβάνει αυτός ο βαθμός; Τις επιδόσεις τους σε εργασίες, εξετάσεις τετραμήνων, ολιγόλεπτα τεστ, στην προφορική παρουσία και στις κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις. Με τον βαθμό αυτόν θα γίνεται η εισαγωγή στα πανεπιστήμια από το 2020. Αρα, η πρόσβαση θα γίνεται με το απολυτήριο λυκείου και η εξεταστική δοκιμασία, αποδραματοποιημένη πλέον, θα είναι ένα μέρος του συνολικού βαθμού του απολυτηρίου. Μέχρι τότε θα έχουν γίνει και οι αναγκαίες αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να αρχίσει η βαθμιαία κατάργηση του κλειστού αριθμού εισακτέων.
Φέτος και του χρόνου, οι υποψήφιοι θα εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ακριβώς με το ίδιο σύστημα που ισχύει σήμερα.
Εχουμε τονίσει ότι η μεγάλη αλλαγή είναι η αναμόρφωση του λυκείου και κυρίως των δύο τελευταίων τάξεων. Από αυτό θα εξαρτηθούν και όλα τα υπόλοιπα. Εχουμε προτείνει να ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές στη Β’ Λυκείου και η Γ’ Λυκείου να είναι ένα είδος προπαρασκευαστικού έτους, χωρίς να χάνει τον χαρακτήρα παρόχου γενικής παιδείας. Σχεδιάζουμε να μειώσουμε τον αριθμό μαθημάτων και να αυξήσουμε τις ώρες διδασκαλίας, μια και αυτό που πρέπει να επιδιώκεται είναι να γίνονται με ουσιαστικό τρόπο τα μαθήματα και να εξαλειφθεί σιγά σιγά η κυριαρχία της «παπαγαλίας» στα σχολεία.
Με τον τρόπο αυτόν -και εκεί εμείς δίνουμε έμφαση-, το απολυτήριο που θα παίρνουν τα παιδιά θα έχει ουσιαστική αξία. Θα αποκτήσει την εγκυρότητα που σήμερα δεν έχει και δεν θα εξαρτάται η επιτυχία των υποψηφίων από μία και μόνη εξέταση. Για αυτή την αλλαγή της εξετασιοκεντρικής νοοτροπίας θα προσπαθήσουμε να πείσουμε την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία. Να πείσουμε, δηλαδή, ότι η απόκτηση της γνώσης μέσα από την αναμόρφωση του λυκείου είναι σημαντικότερη από την κατάκτηση τεχνικών για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων επικεντρώνεται στο λύκειο και το εξεταστικό. Μπορεί στο μέλλον να δούμε μεταρρύθμιση στο δημοτικό ή στο γυμνάσιο;
Δεν είναι ακριβές το ότι οι μεταρρυθμίσεις επικεντρώνονται στο λύκειο. Εχουν ήδη υλοποιηθεί σημαντικές αλλαγές και στις δύο βαθμίδες της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης. Καθιερώθηκε πέρυσι ενιαίο πρόγραμμα για όλα τα δημοτικά, που φέτος επεκτάθηκε και στα ολιγοθέσια, με στόχο την ισότητα των ευκαιριών για όλα τα παιδιά. Εχουμε από πέρυσι νέο ωρολόγιο πρόγραμμα στο νηπιαγωγείο και σχεδιάζεται η επέκταση της προσχολικής εκπαίδευσης σε δίχρονη. Εχει γίνει εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης δημοτικού και γυμνασίου, έχουν εκπονηθεί νέα προγράμματα σπουδών σε ορισμένα μαθήματα, όπως τα Θρησκευτικά και οι Ξένες Γλώσσες, και προχωρούμε στη γενικότερη αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών σε όλες τις βαθμίδες.
Στα γυμνάσια αυξήθηκε ο διδακτικός χρόνος με παράλληλη μείωση του εξεταστικού φόρτου. Καθιερώθηκαν τα τετράμηνα και μειώθηκαν τα εξεταζόμενα μαθήματα σε τέσσερα. Καθιερώθηκαν, επίσης, οι Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες, που μπορεί να αντικαταστήσουν τα ωριαία διαγωνίσματα. Εχουν εισαχθεί νέοι θεσμοί, όπως η Θεματική Εβδομάδα και η Ημέρα Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Σχεδιάζουμε, τέλος, την εισαγωγή της περιγραφικής αξιολόγησης και στις δύο βαθμίδες, που τώρα εφαρμόζεται ως πιλοτικό πρόγραμμα.
Η υιοθέτηση της πρότασης του ΙΕΠ για αξιολόγηση των μαθητών της Γ' Λυκείου σε τέσσερα μαθήματα δεν θα υποβαθμίσει τον ρόλο αυτής της τάξης;
Θεωρείτε ότι ο εξεταστικός μαραθώνιος είναι αυτός που αναβαθμίζει μια τάξη; Δεν την αναβαθμίζουν ο τρόπος της διδασκαλίας, η πολύμορφη και μη βαθμοθηρική αξιολόγηση, η συνεργατικότητα μέσα από εργασίες των μαθητών, η επαφή μαθητή - καθηγητή; Είναι δυνατόν να συνδέουμε τον παιδαγωγικό ρόλο μιας τάξης με τον αριθμό των εξεταζόμενων μαθημάτων; Αυτά είναι μοντέλα αποτυχημένα. Τα τέσσερα μαθήματα αποφορτίζουν και παράλληλα ουσιαστικοποιούν τη μαθησιακή διαδικασία. Εξάλλου, για το σύνολο των μαθημάτων της τάξης υπάρχουν εξεταστικές διαδικασίες καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Επομένως, από φέτος οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς μόνο σε τέσσερα μαθήματα, ώστε να πηγαίνουν στις πανελλαδικές περισσότερο ξεκούραστοι και λιγότερο αγχωμένοι.
Η πρόθεσή σας να μειώσετε τη φοίτηση στο εσπερινό λύκειο από τέσσερα σε τρία χρόνια μπορεί να υποβαθμίσει την ποιότητα των σπουδών; Μερικοί εκπαιδευτικοί διακρίνουν στην εξαγγελία διάθεση δημιουργίας «παραθύρου» για ευκολότερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση διά της... πλαγίας οδού.
Ποια είναι αυτή η «πλάγια οδός»; Οσοι διαβλέπουν τέτοιες… υπόγειες προθέσεις δεν γνωρίζουν ότι η μείωση των ετών σε τρία είναι ένα παλαιό και απολύτως δικαιολογημένο αίτημα των μαθητών των εσπερινών λυκείων, που πραγματικά είναι αξιέπαινοι, γιατί κάτω από αντίξοες οικογενειακές και οικονομικές συνθήκες και υποχρεώσεις προσπαθούν να μορφωθούν. Οσοι έχουν αντιρρήσεις δεν βλέπουν ότι το μέτρο αυτό θα βοηθήσει στη μείωση της σχολικής διαρροής σε αυτά τα σχολεία; Στόχος μας είναι η υποστήριξη και η διευκόλυνση αυτών των ανθρώπων, που για διάφορους λόγους δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τις εγκύκλιες σπουδές τους, και θα τις συνοδεύσουμε με επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και με μείωση του αριθμού των μαθητών των εσπερινών σχολείων ανά τάξη.
Οι αλλαγές στις δομές της εκπαίδευσης μπορεί να φέρουν αναδιάρθρωση και του αριθμού των σχολικών μονάδων ανά την επικράτεια;
Οι αλλαγές στις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου είναι ένας από τους πυλώνες της μεταρρύθμισής μας. Ηδη έχει αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση, ώστε να ενσωματώσουμε όλες τις βελτιωτικές παρατηρήσεις και να προχωρήσουν η νομοθετική ρύθμιση και η επιλογή των στελεχών. Είναι ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της μεταρρύθμισής μας, γιατί χωρίς την υποστήριξη των εκπαιδευτικών καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να υπάρξει.
Στόχος δεν είναι η αναδιάρθρωση του αριθμού των σχολείων, αλλά η σταδιακή αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, με την ενίσχυση συμμετοχικών μοντέλων στην οργάνωση και τη διοίκηση της εκπαίδευσης, όπου θα συμμετέχουν η Πολιτεία, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, μέσω των μαθητικών συμβουλίων, καθώς και η ευρύτερη κοινωνία, μέσω των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δίνεται παιδαγωγική ελευθερία στις σχολικές μονάδες, ενώ παράλληλα προβλέπονται συνέργειες και συνεργασίες σε επίπεδο δομών για την υποστήριξη των σχολικών μονάδων. Αρα, μιλάμε για την ουσία και όχι για αριθμούς.
Προσπαθούμε να καλύψουμε τις ανάγκες σε ιερείς
Με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο
|
Εκτός από ανάγκες σε εκπαιδευτικούς, φαίνεται ότι υπάρχουν πιεστικές ανάγκες και σε ιερείς, όπως είπε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος μετά την πρόσφατη συνάντησή σας. Μπορούν να γίνουν περισσότερες από τις προβλεπόμενες 80 προσλήψεις ιερέων;
Με δεδομένα τα περιορισμένα δημοσιονομικά περιθώρια, προσπαθούμε σε συνεννόηση και με την Εκκλησία να στηρίξουμε τις ανάγκες που υπάρχουν, ιδιαιτέρως στις ακριτικές μητροπόλεις. Η Εκκλησία δεν έχει εξαιρεθεί από την πολιτική περιορισμού των προσλήψεων. Οσο η οικονομία βελτιώνεται τόσο θα καλύπτονται οι ανάγκες αυτές.
Τι σημαίνει για την Πολιτεία «απελευθέρωση της εκκλησιαστικής περιουσίας»;
Η Εκκλησία και το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, με τη συνδρομή και του υπουργείου Παιδείας, προχωρούν στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος για την καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας. Ηδη εργάζεται εντατικά για την καταγραφή και τη διερεύνηση της αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας προς όφελος όσων δοκιμάζονται περισσότερο από τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης. Αυτό είναι που προτάσσουμε. Εμείς θα βοηθήσουμε όσο μπορούμε στην επίτευξη του στόχου.πηγη: dimokratianews.gr
COMMENTS