Η Τουρκία θα χάσει το μισό ναυτικό της που θα βρεθεί στο Αιγαίο από έναν πύραυλο
Ένας μύθος που καλλιεργείται – κατά ένα παράξενο τρόπο και στην Ελλάδα – είναι η υπεροπλία των Τούρκων. Κάτι τέτοιο δεν υφίσταται για τον εξής λόγο, η χώρα μας διαθέτει αυτή την στιγμή Στρατηγικά Όπλα που δεν διαθέτει η Τουρκία, και όταν λέμε Στρατηγικά Όπλα δεν εννοούμε μια πυρηνική κεφαλή αλλά όπλα τα οποία θα φέρουν τέτοια πλήγματα στον αντίπαλο ο οποίος στο τέλος θα χάσει περισσότερα από όσα θα κερδίσει.
Αν η Τουρκία πάει σε πολεμική σύρραξη με την Ελλάδα αυτό που θα επιδιώξει δεν είναι τίποτε άλλο από το να οδηγήσει την κατάσταση που υπάρχει τώρα στο Διεθνές δικαστήριο της Χάγης. Θα το κάνει όταν θα ξέρει ότι η Ελλάδα θα κάτσει ηττημένη.
Η Τουρκία θα χάσει το μισό ναυτικό της που θα βρεθεί στο Αιγαίο από έναν πύραυλο
Όμως για να συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει πρώτα να κερδίσει στα σημεία, να δημιουργήσει τετελεσμένα αλλά κυρίως να βγούνε αλάβωτες οι ένοπλες δυνάμεις της. Αυτό θα είναι πάρα πολύ δύσκολο για την Τουρκία και ειδικά για το ναυτικό και την αεροπορία. Η Ελλάδα όπως αναφέραμε παραπάνω διαθέτει αυτή την στιγμή στρατηγικό όπλο το οποίο είναι ικανό να φέρει εις πέρας το δόγμα του «Ισοδύναμου Τετελεσμένου» και αυτό δεν είναι άλλο από το βλήμα Exocet AM39 Block 2 .
Η ύπαρξη του βλήματος AM-39 Block II Exocet στο ελληνικό οπλοστάσιο αποτελεί αναμφίβολα στρατηγικό πλεονέκτημα και ουσιαστικό παράγοντα αποτροπής
Το βλήμα Exocet εξελίχθηκε από την γαλλική εταιρεία Aerospatiale σε τέσσερις εκδόσεις: MM-38 βλήμα επιφανείας-επιφανείας για ναυτικές δυνάμεις (1975), SM-39 για μεταφορά από υποβρύχια, AM-39 έκδοση αεροπορίας (1979) και MM-40 για παράκτια άμυνα. Διαφορετικές εκδόσεις έχουν κατασκευαστεί και πωληθεί σε πάνω από 18 χώρες. Πρόκειται για ένα βλήμα εναντίον πλοίων σχεδιασμένο με προδιαγραφές “fire and forget”.
Όλες οι εκδόσεις EXOCET είναι εξοπλισμένες με σύστημα καθοδήγησης ενεργού ραντάρ (Inertial and active radar) με οριζόντια σταθεροποίηση και κατεύθυνση προς την ακτινοβολία. Όλο το σύστημα ζυγίζει περίπου 39 kg, και λειτουργεί στις συχνότητες 8-10 Ghz. Παρέχει ικανότητα ανίχνευσης στόχου επιφανείας τύπου φρεγάτας με RSC ~ 100m2 σε μια απόσταση έως 24 km.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) προμηθεύτηκε 39 βλήματα αέρος – επιφανείας τύπου AM-39 Block II Exocet για τον εξοπλισμό των αεροσκαφών Mirage 2000EGM/BGM. Η συγκεκριμένη προμήθεια προσέδωσε στην ΠΑ πρωτόγνωρες δυνατότητες ναυτικής κρούσης, ακόμα και εναντίον των πλέον σύγχρονων μονάδων επιφανείας του Τουρκικού Ναυτικού (TDK). Τα βλήματα AM-39 Block II της ΠΑ αξιοποιούνται πλέον αποκλειστικά από την 332Μ και τα αεροσκάφη -EGM/BGM καθώς η χρήση τους δεν είναι συμβατή με τoν εξοπλισμό των αεροσκαφών τύπου Mirage 2000-5 Mk2 της 331M.
Το άλλο μισό στόλο θα τον χάσει από τα «Σιωπηλά», «Αθόρυβα», «Αόρατα», «Δολοφονικά» υποβρύχια τύπου 214
Τον Οκτώβριο του 1998 το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την απόκτηση τριών υποβρυχίων (με προαίρεση για ένα επιπλέον), εκ των οποίων τα δύο θα κατασκευάζονταν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Το ύψος της σύμβασης έφθασε τελικά τα 1,2 δις € και υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2000 περιλαμβάνοντας σημαντικό υποκατασκευαστικό έργο και αντισταθμιστικά οφέλη σε ποσοστό 19%. Παράλληλα προχώρησε το πρόγραμμα Neptune II για την αναβάθμιση 3+1 σκαφών κλάσεως Type 209/1200 ΠΟΣΕΙΔΩΝ με εφοδιασμό τους και με το νέο σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP-Air Independent Propulsion) των 214HN συνολικού ύψους 826,1 εκ.€
Τα υποβρύχια U-214HN κλάσεως «Παπανικολής», αποτελούν ότι πιο σύγχρονο υπάρχει σήμερα παγκοσμίως στον τομέα των μη πυρηνοκίνητων υποβρυχίων, με τα Υ/Β «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» και Υ/Β «ΠΙΠΙΝΟΣ» να εντάσσονται πρώτα υπηρεσία. Μετά από μακροχρόνιες παλινδρομήσεις και με ορατό τον κίνδυνο απαξίωσης της τεράστιας επένδυσης που είχε γίνει από το ελληνικό δημόσιο, την λύση τελικά ανέλαβε να δώσει το ΠΝ σε συνεργασία με το προσωπικό των ναυπηγείων που εν μέσω τεράστιων λειτουργικών προβλημάτων, συνέβαλλαν καθοριστικά ώστε το πρόγραμμα να «ξεκολλήσει». Τελικά στις 23 Ιουνίου 2016, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου, πραγματοποιήθηκε η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης Σημαίας των υποβρυχίων ΜΑΤΡΩΖΟΣ και ΚΑΤΣΩΝΗΣ στις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου Σκαραμαγκά.
Με τον τρόπο αυτό το ΠΝ ολοκλήρωσε και τυπικά τη διαδικασία ένταξης των δύο υποβρυχίων που απέμεναν στο πλαίσιο του προγράμματος προμήθειας τεσσάρων νέων υποβρυχίων τύπου U214H κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή υπεροχής της Ελλάδας σε ότι αφορά την άσκηση θαλάσσιου ελέγχου Το Υ/Β«ΜΑΤΡΩΖΟΣ» εντάχτηκε ακολούθως σε πολύμηνη διαδικασία «επιχειρησιακής αξιολόγησης» και πλαίσιο αυτής της διαδικασίας συμμετείχε την άνοιξη του 2016 σε Νατοϊκή άσκηση στο Γιβραλτάρ (όπου εξέπληξε τους πάντες με τις επιδόσεις του).
Λίγους μήνες αργότερα πραγματοποίησε στρατηγικής σημασίας «επίσκεψη» στη Μεγίστη (Καστελλόριζο) η οποία προβλήθηκε δεόντως από τα ελληνικά ΜΜΕ, προκειμένου να αποσταλεί ένα ισχυρό μήνυμα κυριαρχίας απέναντι στο καθεστώς της Άγκυρας που επιβουλεύεται την Ελληνική ακεραιότητα και δικαιοδοσία στα νησιά του Αν. Αιγαίου. Παράλληλα και το Υ/Β «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» πραγματοποίησε φάση επιχειρησιακής αξιολόγησης με προγραμματισμένες δοκιμές εν πλω.
Όπως τονίζουν στελέχη της Διοίκησης Υποβρυχίων του ΠΝ, τα υποβρύχια κλάσης 214HN είναι χωρίς αμφιβολία τα κορυφαία συμβατικά Υ/Β λόγω της υπεροχής τους στους δύο σημαντικότερους τομείς για την επιβίωση ενός σύγχρονου Υ/Β που είναι:
α)αύξηση εμβέλειας και διάρκειας αποστολής σε κατάδυση και
β) αύξηση του επιχειρησιακού βάθους που δυσχεραίνει τον εντοπισμό και καταστροφή του Υ/Β αλλά επιτρέπει και στον κυβερνήτη του να έχει μεγαλύτερα περιθώρια εκτέλεσης ελιγμών.
Το υποβρύχιο ίδιου τύπου αναμένεται να ενταχθεί στις τάξεις του Τουρκικού Ναυτικού περί το 2020
Τα 4 υποβρύχια κλάσης 214HN διαθέτουν οκτώ τορπιλοσωλήνες των 533mm με συνολικό απόθεμα 16 τορπιλών. Οι τέσσερις τορπιλοσωλήνες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για βλήματα UGM-84D Block 1C με εμβέλεια που υπερβαίνει τα 120 χλμ. Η χρήση του UGM-84 παρέχει σημαντικές δυνατότητες επίτευξης πλήγματος εναντίον σκαφών επιφανείας σε αποστάσεις που δεν είναι δυνατό με την χρήση τορπιλών. Η «καρδιά» του υποβρυχίου κλάσης 214HN είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ISUS-90-15 που ολοκληρώνει το σύνολο των αισθητήρων (σόναρ, περισκόπια), το σύστημα ESM/ELINT, την ζεύξη δεδομένων, τα ραντάρ και το σύστημα πλοήγησης. Στις λειτουργίες του περιλαμβάνεται η διαχείριση ιχνών, η ανάλυση των απειλών και «συγχώνευση» της εικόνας των αισθητήρων (multi-sensor fusion).
Στο σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον πέραν των τυπικών επιχειρήσεων των Υ/Β εναντίον υποβρυχίων και σκαφών επιφανείας δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στο τρίπτυχο ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance). Για την κάλυψη των ανωτέρω απαιτήσεων τα υποβρύχια κλάσης 214HN εφοδιάστηκαν με ένα σύγχρονο σύστημα ESM/ELINT. Εκτός των διαδικασιών συλλογής πληροφοριών (ELINT) καθοριστικής σημασίας είναι η δυνατότητα των 214ΗΝ να παρέχουν δεδομένα στόχου (target data relay) σε άλλη μονάδα επιφανείας ή Υ/Β ή εναέριο μέσο όπως τα ελικόπτερα S-70B6.
Τα υποβρύχια Type 214 είναι τα πιο προηγμένα μη πυραυλοκίνητα υποβρύχια
To πλέον σημαντικό πλεονέκτημα έγκειται στην άρση του περιορισμού απαίτησης για ανάδυση σε βάθος περισκοπίου για χρήση του αναπνευστήρα (snorkel), ώστε το Υ/Β να κινηθεί με τους κινητήρες diesel (όπου απαιτείται ατμοσφαιρικό οξυγόνο) για να επαναφορτιστούν οι συσσωρευτές. Αυτό από επιχειρησιακής πλευράς σημαίνει ότι τα U-214HN δεν είναι είναι τρωτά σε επιθέσεις επιφάνειας και από αέρος κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης που χαρακτηρίζεται ως η «πλέον επικίνδυνη» για υποβρύχια συμβατικής πρόωσης κατά τη διάρκεια πολεμικών επιχειρήσεων.
Και στον αέρα η Ελλάδα έχει τακτικό πλεονέκτημα
Οι συνεχής παραβιάσεις των Τούρκων στο Αιγαίο δίνουν την εντύπωση ότι η χώρα μας αδυνατεί η δεν έχει την ικανότητα να αντιμετωπίσει την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία. Όμως και εδώ τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Οι Τούρκοι πιλότοι εκτός τα F16 αλλά και τα Mirage 2000-5 έχουν και δύο άλλους μεγάλους πονοκεφάλους. Πρόκειται για τα αντιεροπορικά μεγάλου και μέσου ύψους που διαθέτει και αυτά δεν είναι άλλα από το αμερικανικό Patriot και το ρωσικό S-300 PMU-1.
Patriot
Οι 36 εκτοξευτές Patriot της αμερικανικής Raytheon, που διαθέτει η Ελλάδα, συγκροτούν έξι πυροβολαρχίες με έξι τετραπλούς εκτοξευτές έκαστη πυροβολαρχία. Το σύστημα Patriot είναι ένα μεγάλου βεληνεκούς και παντός καιρού σύστημα Αεράμυνας για την αντιμετώπιση τακτικών βαλλιστικών πυραύλων, πυραύλων cruise και εξελιγμένων αεροσκαφών.
Αναπτυγμένο, από δέκα χώρες ανα τον κόσμο και δοκιμασμένο σε συνθήκες πολέμου, υπόσχεται να βοηθήσει ενεργά στην άμυνα της πατρίδας μας αποτρέποντας ταυτόχρονα οποιαδήποτε εχθρική επιβολή. Το Ο/Σ ΜΙΜ-104 Patriot είναι ένα πλήρες κινητό αντιαεροπορικό σύστημα μεγάλων αποστάσεων σχεδιασμένο να επιχειρεί σε περιβάλλον ισχυρών Ηλεκτρονικών Παρεμβολών με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες ημέρα και νύχτα.
S-300 PMU-1
Το Α/Α σύστημα S-300 PMU-1 είναι η παραιτέρω εξέλιξη του Α/Α συστήματος S-300 PM με εξαγωγική ονομασία S-300 PMU-1. Η εξέλιξη του συστήματος ξεκίνησε το 1985 και το 1993 εντάχθηκε σε υπηρεσία.
Η κύρια διαφορά μεταξύ S-300 PM και της εξαγωγικής έκδοσης S-300 PMU-1 από τις προηγούμενες εκδόσεις, είναι ότι εξοπλίζεται με ένα νέο βλήμα τύπου 48N6 (εξαγωγική εκδοσή – 48Ν6Ε), που αναπτύχθηκε από την NPO “Fakel” και παράγεται από τις PO “Leningrad Northen Factory” ή MMZ “Avangard”. Το βλήμα φέρει ένα εξελιγμένο σύστημα με ικανότητα εμπλοκής με στόχους που αναπτύσσουν ταχύτητες έως 6.450 km/h.
Η εμβέλειά του ανέρχεται στα 150 km για ένα μαχητικό Α/φος ενώ κατά βαλλιστικών βλημάτων, όταν πετούν σε χαμηλά ύψη (6-100 m), η εμβέλεια ανέρχεται σε 28-38 km.
Επίσης βελτιώθηκε η κεραία του ραντάρ φωτισμού και καθοδήγησης των βλημάτων προς τον στόχο.
SA-15 TOR-M1 (μέσου βεληνεκούς)
Το SA-15 TOR-M1, που χρησιμοποιείται από τις Ελληνικές και Κυπριακές Ένοπλες Δυνάμεις σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’80 για την αντικατάσταση του SA-8B και του SA-6. Αποτελεί ένα ολοκληρωτικά ανεξάρτητο, χαμηλού έως μεσαίου ύψους βολής, σύστημα αεράμυνας, ικανό για παρακολούθηση, διοίκηση και έλεγχο, εκτόξευση και καθοδήγηση πυραύλων και λειτουργία πάνω σε ένα και μόνο όχημα. Το σασί βασίζεται στο ερπυστριοφόρο όχημα GM-5955 και το SA-15 είναι το μόνο SHORAD στον κόσμο ικανό εντοπίζει και να καταστρέφει συγχρόνως δύο στόχους σε οποιοδήποτε καιρό και οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.
Το TOR-M1 μπορεί να αντιμετωπίσει πυραύλους cruise, κατευθυνόμενες βόμβες, ελικόπτερα υποστήριξης πυρός και αεροσκάφη που πετούν σε πολύ χαμηλό ύψος και είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία «Antey», στη σχεδίασή του χρησιμοποίησε τα ισχυρά χαρακτηριστικά των προκατόχων TOR και OSA, προσδίδοντάς του μεγάλη ευελιξία, μικρό χρόνο αντίδρασης, αυτοματοποίηση των διαδικασιών μάχης, έτσι ώστε να αντιμετωπίζει μεγάλο φάσμα εναέριων απειλών σε όλες τις κλιματολογικές συνθήκες.
Crotale NG (μέσου βεληνεκούς)
Το Crotale NG (Next Generation) είναι ένα αντιαεροπορικό, πυραυλικό σύστημα μικρής ακτίνας και παντώς καιρού, κατασκευασμένο από την γαλλική εταιρεία Thales Air Defense (πρώην Thomson-CSF Airsys). Αποστολή του είναι να παρέχει μόνιμη ή ημι-μόνιμη αντιαεροπορική προστασία σε μονάδες τεθωρακισμένων πρώτης γραμμής, έναντι αεροσκαφών, επιθετικών ελικοπτέρων, πυραύλων cruise και τακτικών πυραύλων.
Το σύστημα προσφέρει υψηλή ακτίνα δράσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκτιμηθεί η αεροπορική κατάσταση και απειλή, διαθέτει σύστημα IFF (Identification Friend-or-Foe), δυνατότητα αναγνώρισης πολλαπλών στόχων και αυτόματο εγκλωβισμό τους. Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1990, όταν εισήλθε σε υπηρεσία στον Φινλανδικό στρατό με 20 συστήματα και στη γαλλική αεροπορία και ναυτικό.
Και ας μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά τα συστήματα τα διαχειρίζονται άνθρωποι, και το δυναμικό του Ελληνικού Στρατού, της Αεροπορίας και Ναυτικού, προσδίδουν στα συστήματα αυτά πλεονέκτημα. Αυτή την στιγμή η Ελλάδα μπορεί να κάνει την Τουρκία να κάτσει ηττημένη στο τραπέζι, κάτι που θα ανατραπεί στα επόμενα χρόνια τόσο από τα εξοπλιστικά προγράμματα της Τουρκίας όσο και από την πολιτική της στα Βόρεια Σύνορα της χώρας και όχι στο Αιγαίο
viadiplomacy.gr
(Με πληροφορίες από You Tube, thinknews, e-amyna)
COMMENTS